CONTRA MENDACIVM AD CONSENTIVA G titum putabimus. Hoc etiirti fecit vtputaretur effe qui nò erat.Si autem hoc fatto ad illud propter quod iìgnificandumreuerafattumeftreferatur,perh$di? naspelles peccata, per eum vero qui eis fe operuit, file fignificatus eft quinó fua,fed aliena peccata por tauit.Veraxergo figniffcatio nullo modo mendaciii rette dici poteft. Vt autem m fatto, ita & in verbo.. Nam cum ei pater dixiffet, Quis es tu Fibrille refpó dit.Egofum Efaii primogenitus tuus. Hoc fi refera? tur ad duos illos geminos,menda cium videbitur.Si autem ad illud propterquod figiuficandiiifta getta dittàque confcripta funt, ille efthic intelligendus in torpore fuo quod eft eius Ecclefia, qui de hac re lo? Luce.15. qués,ait,Cd videritis Abraham 8i Ifaac 8i Iacob,8C omnes Prophetas in regno deiivos autem expelli fbras.Etveniètab Oriente (Uccidete 8i Aquilone & Aulirò,& accumbèt in regno dei. Et, ecce funt no? tuffimi qui erant primi,& funt primi qui erantnouif? fimi.Sic enim quodammodo minor maioris prima? iti frater abituili atque infetranftulit fratris.Cù igi? tur ti vera tamq? fignificentur veraciter,quid hic de» betputari fattura dittumvemendaciterfCumenim qux fignificantur,non vtique nó funt in ventate,fed funt,feu proferita feu profetiti;! feu futura,proculdu H bio vera fignificatio eftnullumq? mendacium. Sed nimis longum effin hac fignificatione Prophetica enucleate cuntta rimari,in quibus palmamveritas habet,quia vt fignificando pronunciata funt,ita co? Qjjó dii? fequendoclaruerunt- Nequeidiftofermone putandd fufcepi,quod ad temagis pertinetqui Prifcilliani? cnPrifcil ftarum latebrasaperuifli,quàtumadeorumattinet lianiftis dogmata falfa atque peruerfame ita inueffigata vi? & menda deanturquafidocendafuerint,&non redarguenda: ciorii pa? Magisergo faevt expugnata iaceant,quae feciftivt tronis. proditapateit.Nedumvolumusadindaginemho? Cap.XI. minumfallaciumperuenire,fpfasfalfitates finamus tanquam infuperabilcs permanere: cum potiusde» beamus 8tin latentium cordibus deftruere falfita? teSjquàmparcédofalfitatib’inuenirefallaces.Por» rò inter ilia dogmata eorum, quae fubuertendafunt, etiam hoc eft vtique,quoddogmatizant,ad occulta? dam religionem,religiofos debere mentir!,intantii, vt non folum de alqs rebus ad dottrinanti religionis non pertinentibus,fed deipfa quoque religione men tiendum fit,nepatefeatalienisi vtvidelicet negan? dusfit Chriftus, quo poffit inter inimicosfuoslate? re Chriftianus. Etiam hoc, obfecro te,dogma impili nefariumque fubuerte,propter quod aftruendumar? I gumentantes defcripturis colligutteftimonia, qui? busvideantur nonfolum ignofcendavel toleranda, verum 8t honoranda mendacia. Ad te ìgiturperti? netfettam deteftabilem cumrefellis,ficaccipienda monftrare ifta teftimonia fcripturarumivt veldo? teas non effe quae putantur effe mendacia, fi eo mo. do intelligaiitur quo intelligenda funtivel imitanda non effe etiam quae manifeftum eft effe médacia: vel certe ad extremum de bis faltem rebus quae ad do? firinam religionis pertinent, nullo modo effe men? fciedum. S ic enim vere funditus euertuntur, dii euer titur vbi delitefcuntivt eoipfo minime fettàd i ,8t ma? xime cauendi iudicentur,quo fe ad occultandam hae refim fuam profitentur effe mendaces. Hoc in eis eft pnmitus expugnandum,hoceorum velut idoneum munimentum veritatis iftibus feriendum atq; dei, ? ciendum. Nec eisquamnó habent,alia latebra quò confugiant eftprobendaivtfiforte abhis produn? tur quos conati fuerint feducerc nec potuerint, di? cant. Tentare illos voluinius, quoniam nos pruden? tes cathohci docuerunt ad inueniendos hjereticos id elle fa ciendum.Scdaliquantocommendatiusopor? tetnedicam,curiftamihi yideatur tripartita ratio difputandi,aduerfus eos qui patronas mendaci^ fuis voluntadhiberediuinasfcriptnrasivtpriusoftenda K mns nonnulla quae ibi putantur effe mendacia, non effe quod putantur.fi rette ïntelligantur. Deindefi qua ibi mendacia manifefta funt, imitanda non effe. Tertio contra omnes omnium opiniones,quibus vi deturad viri boni officium pertinere aliquando me5 tiri,omnímodo tenendiim,in dottrina religionis nul lo modo effe mentiendum.Hec enim tría tibí exeqtié da pauloante commendarli,8¿ quodammodo iniun? xi. Ad oftendenda ergo quædam quae putan? Nott effe turili fcripturis effe mendacia, non ea effe quodpu? mendacia tantur fi rette intelligantur,nó tibí parum aduerfus quæ putì iftos valere videatur,quòdnó de Apoftolicis, fed de turili fa« Prophéties litcrisinueniunt velut esempla mentía cris lites di.Illa quippe omnia quenominatim commémorât ris.Cap, vbi fit quifque mentitus,ìn eis libris leguntur in qui? XU. bus non folum ditta,verumetiam fatta multa figura? ta confcripta funt,quia & figurate goffa funt.In figu? ns auteni quod velut mendaciiì dicitur, ben e intelle fìum, verum inuenitur. Apolidi vero in epiftolis fuis aliter loditi funt,alitérque conferirti attus Apo ftolorum,iam videlicet reuelato teitamento nouo, quod illis figuns Propheticisvelabatur.Denique in tot epiftolis Apoftolfcis,atque in ipfo tam grandi libro in quo attuseorum canonicaveritate narran? JL tur, non inuenitur talisaliquismentiens,vtde ilio ab fftis ad nientiendi licentiamproponatur exem? plum.QuandoquidemillaPetri&iBarnabæfimula De fimu» tío qua gentes Iudaizare cogebant,merito reprehe"? latióe Pe fa atque corretta eff,8¿ ne tune noccret,8¿ ne pollens tn 8¿ Bar ad imítádum vaierei.Cum enim vidíffet Apoñolus nabæ. Paulus quia non rette ingrediiìtur ad ventate Huí geli;,dixit Petrocoram omnibus, Situcum fislu? GaJ.2. dæus.gentiliter 8i non Iudaice viuis,quomodo gen? tes cogis iudaizare ? Id autë quod ipfe fecit, vt quaf? dam obferuationes legitimas Iudaica confuetudine retiñendo 8¿ agendo nó fe niimicum legi Prophetíf? que monñraret,abfitvtmendacitereumfecifTecre? damus.De bac quíppe re íatís eft0 ei?9 notafentétia, qua fucrat cóftitutura,nec Iudseos qui tuncinChri Ììumcredebàt,prohibendcseffeàpaternfs traditio? nibus,nec adeas gentiles cum Chriftiani fièrent effe cogendosivtilla facramenta quæ diuínitus proce? pta effe conftaret,non tanquam facrilegia fugeren? turmec tamen putarentur fie neceffaria ïam nouo te? ftaméto reuelato, tanquâ fine ïj's qiiicuq; côucrterê» turaddeurafaluieffenôpoffent.Eranteiiimquihoc putabant atque prodicabant.quamus iam recepto Chrífti Euangclioi&ieisfimulatecófenferat Petrus M & Barnabas,ideóque cogebât gentes Iudaizare: Id erat enim cogère,ft ea neceffaria prodicare,táquam 8c recepto Euangelio nulla fine illis falus effet in Chrifto.Hoc error quorndam putabat,hoc timor P e tri fimulabat,hoc libertas Pauli redarguebat.Quod ergo ait,Omnibus omnia fattus fumvtomnes lu? i.Cor.pi crifacereimcompatiendo id fecit,non mêtiendo.Fit enim quifque tanquam ille cui vultfubuenfre, quail? do tanta mifericordia fubuenit, quanta fibifubuenï? ri velletjfi effet ipfe in eadem miferia coftitutus. Ita? que fit tanquam flic,non quia fallít ilium, fed quia fe cogitai ficut illii. V nde illud eft eius Apoftoli quod iamfupra commemoramiFratres,&fipræoccupa* Gal.tf. tusfuerit homo in aliquo delitto, vos quífpiritales eítiSjínffruite huíufmodiin fpíritu manfuetudínís, inten dens teipfum ne Sí tu tentens. Nam fi propter? ea quia dixit,Fattus fumludæis tanquam Iudæus, i.Cor.9. Si ijsquifublegeerant tanquam fublege: ïdeoputâ? dus cft mendaciter fufeepiffe legis veteris facramen ta.debuít 8¿ gentium idololatriam eodem modo me tiendo fufcipere,quia dixit etiam ijs qui fine lege erát tanquam fine lege fe fatti;, vt eos lucrifaceret.Quod vtique non fecit. Non enim alicubífacnficauit ido» lis: