G do Ruth,vt femen excfarrt propinquo iuo,cuius fue rat illa vxor,nec de illopepererat:K tamen qni aei * la natus eli, ex nomine quidem defunftì conftitutus eft,quia filiuseius eft diftus:atque ita fadumeft vt nomen defungi non deleretur ex Ifrael, nec tamen Quseftìo eius nomine appellatus eft. Quaeciun ita fint,abun-de duob? dantiusduobtismodisfolui poteri Euangelicaqu?* patribus Ìlio.vt vnus eorum,quos dtucrfos commemorane Iofeph. Matthaeus & Lucas, ita fuerit propinquus alteri ad ducendam eius vxorem,vt alios etiam furfum verlus parentes atque maiores file,alios ¿lie habere potue» rit.Nam fi fra tram fili) fmffent,vnum habuiffent auumiquodnon ita efttnam fecundum Matthaeum Mathaneftauus Iofeph,fecundum Lucam veronó Matban, fed Mathath. Quòdfiquifquam putet effe tantam fimilitudinem nommis,vtab fcriptoribus in vnalitera erratum fit,vtfieret tamparua Kpend nulla diuerfitas, quid de ¿riorum patribus difturus efìiNam fecundum Lucam Mathath filius fuit Le« ui, fecundum Matthaeum autem Mathan ex Elea* zar genitusinuenitur.atque ita inde furfum verfus diuerfifunt patres & aui:8i deinde maiores vfqueZo robabel,quiferèeftvigefimusfurfum verfusad Io* H feph apud Lucam, apud Matthaeum autem vndeci* mus. Qui ppterea ideo ipfe effe creditur, quia pater eius apud vtrunque Euangeliftam Salathiel inueni» tur: quanuis fieri potuerit, vt alius fuerit eodem no* minehabens eiufdem nominispatrem,cuius Sifile habuit.Nam& indefurfum verfus diuerfi funt.alium quippe habet Zorobabel auum apud Lucam,qui eft N erùalium apud Matthaeum,qui eft Iechonias:at# que inde fuperius nufquameft confottantia, quouf# queveniaturad Dauid,apud Matthaeum per Salo* monem,apudLucam per Nathan. Difficillimum autem videtur non fuiffe aliquem propinquiorem qui ducerei vxorcmfratris fui,quàm cum qui ex Da* uid effet cófanguineus tam longinquo gradu, nó ali* qua infra propinquìtate cóiunaus,cumfit apud Lu* cà Dauid penè quadragefimus à Iofeph, apud Mat* thaeum autem fere vigefimuffeptimus. Aut fi pro* pinquiadvxores defunftorum duccndas etiam illi quaer ebantur ,qui ex feeminarum fanguine propina quabant,fieripotuitvt effet aliquis ita propinqui, qui Iofeph gcnuerit de vxore propinquifui, qui fine hbens difceffit:ac fi ei effet alter ex natura pater, al* terexlege,in quorum patribus &auis&deindema* ioribus,ideo nulla propmqmtas appareret,quòd non I ex maribus,fed ex foemmis propinquarent. Ve? runtamen fi ita effet, vt Dauid aliquando vnuspa» ter occurreret: autfi quifquam potutile contendat, 2.Retrac. vbi poti rniusquòdconiuctudofcrip ture non eft fee? cap-SJ. minas in genealogia pro maritis ponere, ficut eas nullus Euangelifta interpofuit. Vbienim comme. morantur matres,non ponuntur nifi cum patribus: acpcrhocaut ita propinquiordefuitad vxoremde* funètifibi copulandam.vtongo cognationis àDa* uid repeteretunaut adoptiofecit alterum patrem XLVII. quem poffet habere Iofeph. Quid eft quòd interrila quas iubet dicere hominem, qui in dandis decimis,& qualunque dare vel impcndere iuffus eft omnia mandata compleuit, etiam hoc cumlau# de & commendatione fui dicere iubetur.Non de* CX tlrS moiituo-Per h°c prohibet parentalia, XLVIIT. quae obferuare gentes folent? Non preterì# bis ab omnibus verbis quaeego mando tibihodie. in dextera aut finiftra ire pori deos alienos feruire il * lis. Quaen potcftquomodopoflìt inteliigi ire in de* x era,qui poft deos alienos ierit feruire illis,cum 1 f aude PPI,atur> illud autem nunquam lau dabihter fieri poffit:nam&quod reprehendìtur in via vitae,quae declinai indextera,non iblea repre* henduntnrqusdexterafuntjed illequi declinata O.VBSTI0NVM SVPER DEVTERONOMIVM - • - : ea:id eft, qui libi arrogatquae dei funt.Ideo dicituÌK m Prouerbifs, Non declines in dextera aut in fini* Proner.4 jftra.V ias enim que à dexteris funt,nómi dominus: peruerfaé autem funt quaeàfiniftris.Ergobonae funt , dextere quas nouit dominus. Nouit ertim dommus HiafiT» vias iuftorum: ficut in Pfalmolegitur.Cur ergo di* dum fit,Ne declines in dextera:confequenteroften« dit addendo,Ipfe enim reétosfaciet curfus tuos» Abfit autem vt dexteras quas nouit dommus, nege* mus effe recta s, fed,vt dixi, declinare in casieri notti illiusgratiae,fed libi tribuere velie quodreéhim eft0 Deinde,vt dixi, adiungit&dicit, Ipfe enim faciet reflos curfus tuos,&omnia itinera tua in pace pi o«* ducet. Q_uapropterhocquod iftoloco Dcuterono* mij, de quoagimus, diètimi eft, Non praeteribis ab omnibus verbis quae ego mando tibihodìe,in dextc» raaut in fimftra ire poft deos alienos feruire illis: non ideo dièhim eft, quia dij ali] poffunt etiam in dexteris accipiifed aut terrena loca fignificata funt, quia Si in dextera & 111 finiftra habebant gètes alios deoscolentes:authocde dijs alienisfeparatimpro# nunciandum eft,vt duo fint fenfustvnus videlicet, Non praeteribis ab omnibus verbis, quae ego man* do tibi hodie dextera aut finiftra,fecundum ilium L’ foil icet intelledum quem fupra expofui: alius autem fit fenfus, ire poft deos alienos feruire illis: vt 8i hie fubaudiatur,Non praeteribis ab omnibus verbis, quae ego mando tibihodie. Q_uemtotum fenfum fi dicercvelimus, fuperiora verba, quae vtrique fen* fuifunt communia,repetituri fumus: vt quomodo il# lie dicitur. Non praeteribis ab omnibus quae ego mandotibi hodie,ire poft deosalienos feruireillis« Praetereundo emm à verbis quae mandata funt,eti5 hoc fit vteaturpoft deosalienos:Noncnimhocfo» lum mandatum eft,aut hoc folum pr^teriri deus non vult quod mandamenepoftdeosalienos eatur,fed omniaquaemandauit. Hoc tamen ita precipue, vt poft generalitatem praecepti,quoadmonuit nonet* fé pretereundum ab omnibus verbis mandatorun» fuorum, etiam hoc feorfum commendare voluerit. Poteri hoc quod ait, dextera aut finiftra, etiam fic intelligi,ytneceorum caufa,quae propter fcelicita* tè appetritur,nec eorum q uae propter infoelicitatem fugiun tur,ire mandauerit poft deos alios: id eft, nec pro 11 s qua: amantur,nec contra ea qua: odio haben* tur à dij's alij's auxilium effe pofcendurti.Aut certe ilio modo,voluti confulantur,qudprofint,vel pia* centurie noceant. Nam &de quibufdam fcriptum M eft in Pfalmo, Quorum os locutum vanitatem, PfaI.I44Ì & dextera eorum dextera iniquitatis: ideo quia his ’ rebus opinantur fieri hominem beatum, quas & bo# ni & mali poffunt habere.Et ideo dextera eft iniqui* tatis,quia iniqui funt qui eam dexteram putant. N 011 enim eft rette vera dextera, fed dextera eft eo# rum,quorum os locutum eft vanitatem. Beatum di* xerunt populum cui haec funt, cum potius, ficutmox adiungit Si docet, Bcatus populus cuius dominus deus ipfius.Haec eft vera dextera aequitatis,non ini# quitatis. Non eft ergo eundum poft deos alienos ncque in dextera, vt exiftimet homo ex ipfis fefiert beatummeque in finiftra, vt exiftimando ipfis aduer lantibus fe fieri miferum, ad hoc eos colatvt aucr-tatAut certe fi dextera intelligamus eterna, finiftra vero temporaha bonamec propter illa, nec propter ifta eos coledos faneta fcnpturahoc locoadmonuif# fecredatur. H^cvcrbateitamei,£11luodman XLIX. dauit dominus Moyfi ftatuerefdqs Ifraèl in terra De^ttà Moab,preter teftamentum quod teftatus eft eis no2mb: °fte?drl<: VnaC ?PPeUatus fa Hber Deuteri* tiopftn* >uab, feClJ”rialex, vbi magia ìllius repeti# nonfuSai<1U1aahud,Pau^c"lmfantlbbffu® non [unt in co quodpnmum datum eft: nec tamen appellante: