QVESTIONVM SVPER DEVTERONOMIVM G itum.QuaBftio eft, quomodo intraucritRuth quae Moabitis fuit,dequaetiamcaro domini originen» ducit. N ifi forte ifta myftice prophetauerit intratu* ram,quod ait vfque ad decimam generationem. Co* putàtur enim generàtiones ex Abraham qui do fait &Loth quigenuit Moabitas& Ammonitas ex fi* Jiabus,8¿inueniunturcum ipfo Abraham compleri decern generatiohcsvfque ad Salmon, quigenuit Booz,quimarítusfecudusfuítRuth.Siítenimift?, Abraham,Ifaac,Iacob,ludas,Phares,Efrom,Ara, Aminadab,Naafon, Salmon: Salmon quippege* nuit Booz, qui viduá duxit Ruth, ac per hoc videtur poft decimam generationem genus feciffe m Eccle* fiam domini pariendo filíos ipfi Booz.Sed cur addi* turn fit,& vfque in aeternunr.merito adhuc quaeritur, An quia deiceps nulla anima de Ammonitis & Mo* abitisintrabit in illam Ecdefiam populi Hebraeo* rum,pofteaquam ifta generative decima prophetia completa eft?An potiusita diftii eft,& vfquead de* cimamgeneratione,vtomnino Temper intelligi vo* lucrit per denarij numeri quandam vniuerfitatem, vthocexpofuent quodammodo addendo 8¿ dicendo, 8¿ vfque in sternum ? Quod fi ita eft,Ruth cétra pr$» ceptum vetítum videtur admíffa. An Ammonitas prohibuít admitti,non Ammcnítidas:ideft,víros H non faminastmaxime quia cum euertiffent Ifraéli* te ipfam gentem,omnes viros occidere iuffí funt,foe minas autemnon,nifieasquoe nouerant cócubítum viriiquoniam ipfae in fornicationem deduxerant po pulumivírgínes autem falúas effe voluerunt, non eis imputantes culpam qua euerti illa gens meruit: qui etíamhic commemorami,velut quxreretur cur Mo* abitas 8c Ammonitas admitti nolueritin Ecclefiá dommiifubiunxit enim, eo quòd non', occurrerint vo* bis cum panibus 8C aqua in via cum exiretis de-Egy pto,8¿quiaconduxerút aduerfumte Balaam filium Beor deMefopotamiavtmaledicerette.Has culpas nec tunc quando illa gens debellata eft,feeminis im* putauerunt,quas falúas conferuaremaluerunt. XXXVI. Nontradaspuerumdominofuo quiappolitus eft tibi à domino fuo- Non intelliges quod dominus eius eum appofuerit: id eft, commendaucrit, potius enim depofitum diceret:fed appofitum dixit à domi« nofuo:ídeft,huicadiun¿tum,cumab ilio abfceffif* fet. Non ergofufeipi, fed reddipotius prohibuitfua gitiuos.Ho c quidem putari poteft, nifi intelligamus genti 8C populo ifta dici, non vmhomini: fed ex alia gente refugientem ad iftam gentem Cui loquebatur hominem à dominofuo: id eft, á rege fuo ,teddi pro« I bibuit. Quod etiam alienígena feruauit Achis rex Geth, quàdo ad en refugit Dauid á facie domini fui: hoc eft, regís Saúl. Apertíffime aute hoc explanat, cum dicit de ipfo refuga, in vobis habitabit in omni XXXVII locovbiplacueritej. Noneritmeretrixàfi* liabus Ifraél, 8Cnon erit fonu'eans à fihjsIfraél. Ec« cevbi mamfefte prohibuit fornicari 8C vires 8C fee» minas,etiam cum non alienfs coniugibus: pecca* turn effe demouftrans mifeeri non coniugibus fuis, quando & meretrices effe,8:ad meretrices accede« re probibet, quarum publice venalis eft turpitudo. In decalogo autem m cuchite nomine non videtur hoc aperte prohibuiffe,quoniam moechia non nifi adulteriumintelligi folet. Vnde quid nobisvidere» XXX« tur ibi tradauimus. Non offeres merce« VI XL dem meretricis,neque commutationem canis in do mum domini dei tui ad orane votum, quoniam abo« minatiodomino deotuoeft &’vtrunque. Q^uod ita intelligitur quoniam abominatio domino deo tuo eft, Si hoc non vnum horum,fed vtrunque. Decane quippe vetat fieri commutationem primogenitor», quam iubet fieri de alijs immuiidis animalibus : id eft, equis &afinis,8¿ fi quid eft eorum qux adiuuant hominem,&La tine lì niuindo iumenta dicuntur.De K cane autem noluit & de porco. Et quare noluerit, re» quirendum eft,Et fi de omnibus talibus voluit, qua* re folum canem ifto loco exceptum fecerit. De mer* cede autem meretricis vt diceret,videtur ea effe cau* ia,quiafuperius probibuerat effe meretricemdefi* liabus Ifraé!,autquenquamfiliorum Ifraél vti mere trice: Si ne furreperet cogitationi,expiari poffe hoc peccaium fi aliquidindeofferretur intemplum, di* cendum fuit quòd fit abominatio domino. Mo XXXIX rieturfurflle:ideft,homoquifuratu6eft hominem, Deut.24 & auferetis malignum ex vobis ipfis.Affidue hoc di Cit fcriptura,cum iubet occidimales. Qua locution tievfuseft etiam Apoftolusciidiceret,Quidenim i.Cor.J. mihi de ijs quiforis funt radicare? Nènne de ijs qui intus funtvos iudicatis? Auferte malum cxvobif* ipfis.NamGraecus habet -wp 7rovup0y,quod etiam hie fenptum eft. Hoc autem potius malignum folet interpretar),quàm malum.Nec ait TOTrcwpfl’/jtid eft9 hoc malignum, fed -wp 7rovxpo1u quod efthunc mall* gnum.Ex quo apparet eum volutile nitelligi,qui ali* quid talecommifitvtexcommunicatióefìtdignus. Hoc enim nunc agit in Ecclefia excommunicatio, quod agebat tuncinterfe&io. Q uanuis Si aliter il* lud Apoftohcum poffit intelligi,vt vnufquifque ma* Ium vel malignum ex feipfo fitiuffus auferre. Qui IJ fenfus acceptabilior effet, fi hoi malum, vel hoc ma* lignum, non autem hunc malignum in Graeco in* ucnirctur. Nunc vero crc^ibilius eftdehomine di* ¿turn, quam de vitio. Quanquam poffit elegantes intelligi etiamhomo auferre i fe malum hominem, quemadmodum difiram eft, Exuite vos veterem ho« minejn.Quod exponcnsait,Qui furabatur,iam Ephe.4i non furctur. Secundum legem omnem quam XL, iurauerint vobis facerdotes Leuitc. Hie apparet om tiem facerdotem Leuitam fuiffe;quanufsnon om* ms Leuitesfacerdos fuerit. Si debitumfue* XLI. tit in proximo tuo,debitum quodcunque,non intra* bis in domum eius pignerare pignus: forisftabis, 85 homo apud quem debitum tuum eft proferettibipi* gnus foi as. Siautem homo eget,non do: mies in pi* gnore eius: redditione reddes ei veftimentum fuum circa occafum folis,&dormiet in veil imento fuo, 85 benedicet te,&tibierit mifericordia coram domi* no deo tuo. Non immerito videtur ad opus miferi» cordiae pertinere,vt non intret pignerator in do» mum, ne fiat perturbalo debitori: fed ex hoc etiam ipfum debitorem admonet pignus foras proferre crediton.Quod vero iubet egenti pignus eodem die reftitui,vt in eo dormiat qui non habet vbi dormiat: merito mouet,vtrequiraturcur non potius credito* M ri praeceperit vt non auferat pignus quod eodem die oportetvtrcftituat. Quodfi adcompellendumde* bitorem fieri voluerit,quomodo fe vrgeat ad redder» dum cum feiat pignus eodem diefe recepturum?An forte hoc fieri voluerit propter memoriam nè obli* uifeatur reddere,&tuncnonreddatfi vere non ha«* bueritmaximequia creditorisfui mifericordia vim citur, cui effe non debet ingratus fi pignus recepe» rit in quo dormiat:fimul & creditor cum file non red* diderit,debet eum credere no habere,quia hac etiam indiget mifericordia vt pignus ei propterea refti* tuatur,quod aliud non habet vbi dormiat? Nonmorienturpatresprofilijs^filijnonmo* XLII, rienturpro patribus:vnufquifquein fuo peccato mo* rietur.Ecce non folum Prophete hoc dixerunt, ve* rumetiam lex-dicit,Tua culpa quemque interimen* dum,non autem ipatris fui, autfilij fui. Quid eft er* go quod alibi dicitur, deus reddens peccata patrum Exod.2o. in fiiios in tertiam Si quartam progeniem? An de fi* li|S nondum natis illud intelligitur propter origi* naie peccatum,quod etiam ex Adam traxit genua humanum: