Líber A Ciincífio tua praeputiii falla efhOfedextiterit.sEthoc non tanquam cogens dixit Apoíloliis,aut illos mas nere ih praeputio,aut ludaeosin confuetudine patrii fuorum,fed vt neutriin altéram cógerentur,Potefta tem autem haberet quifque manendi in fiia confile« indine,non neceffitatem.Neque enim fi véllet Inde3 us,vbi nullum perturbarci,recedere à Iudaicis obfcr« uationibus,prohiberetur ab Apoftolo : quandoqui« demconfiliumin eis permanendi ad hoc dedit,ne fuperfluis perturbati Iudaei, ad ea quae faluti effent tal.qñq« neceflaria non venirctT Ncque ab ilio prohiberetut dé ea que fi vellet quifquam gentilium ideo circuncidi, vt hoc faluti eh ípfum offenderei,non fe deteftari quali noxium, fed fent necef indiffercnter habere tanquam fignaculum , cuius faria, non vtih'tas iam tempore praeteriffet. Non enim fi falus vetarent. ex eoiam nulla effet,etiam exitium inde metuendii fuitldeóque & Timotheiis cimi in praeputio voca* tus effet,tamen quia deludala matte ortus erat,& o« (tendere cognatis (iris debebat ad eoslucrifaciendos, non hoc dídiciíTe i difciplina Chriftiana vt illa facra« menta quifiegis veteris effent abominaretur,circum cifus eft ab Apoftolotvt hoc modo demonftraret Iu« daeis,non ideo gentes non ea fufcipere, quia mala B funi &perniciofeàpatribusobferuata , fed quia iam faluti non neceffaria poft aduentum tanti facramen« ti,quod per tam Ioga tempora tota vetus illa fcriptu« ra propheticisfigurationib? parturimt.Nam & Ti« turn circuncideret cum hoc vrgerent Iudari,nifi fub« ¿Htrodutti falli fratres id eo fieri vellent, vt haberen t qct deipfoPaulo'diffeminarcntttanqeorum ventati cefferit,qui fpem falutis Euangelicae in circuncifione carnis atqueeiufmodiobferuationibus effe prcedica« rent,& fine his nemini Chriihnn prodeffe contende« tentxum contra nihil prodeffet Chriftus eis, qui eo animo circunciderentur,vt ibi effe faliftem put areni. Vnde eft illud.Ecce ego Paulus dico vobis, quia fi circucidamini,Chriftus vobis nihil proderit, Exhac igiturlibertatepaulus paternas obferuationes fer« liauit,hoc vnum cauens & praedicans,nefine his fa« lus Chriftiano nulla putaretur.Petrus autem finiu« lationefua tanquam in Iudaifmo falus effet, coge« bat gentes judaizare, quod verba Pauli oftendunt dicentis,Quomodo gentes cogis Iudaízare í Non cnim cogerentur,nifi viderent eum fie eas obferua« re,quañ praeter illas falus effe non poffet.Petrí ergo fimulatio libertati Pauli non eft comparanda, Et C ideo Petrum amare debemus libenter correíhmunó autem aftruere etiam de Pauli authorítate menda« cíumtqui Si Petrum coram omnibus in reñam viá reuocauít,ne gentes per eum Iudaízare cogerentur, 8i ipfe litre prredícationi atteftatus efttquí eum pu« tareturhoftispaternarumtraditíonumeo quòd no« lebat eas imponere gentibus,non afpernatus easipe more patrio celebrare,fatis often dit hoc in eis Chri« fio adueniente reroanfiffe,vt nec Judreís effent per« niciof^,nec gentibus neceffarire,nec iam cuiquam ho minum falutares. Qiiòd fi authoritas mentíendi, nec de antíqms librisproferri poteft, vel quia nó eft mendaciumquodfigurategeftum diíiúmvc recipi« tur,vel quia bonis ad imitandum non proponitur qd in malis cum proficere cceperint in peioris compara« tione laudaturmec de noiri teflamentilibris, ga cor« reflio potáis quàm fimulatio,ficut lachrymre potius Menda# quàm negatio Petri eft ímitanda. Iam illis ciü an fit exemplis que de communi vita proferuntur, multo l'niquitas. confidentius afferunt non effe credendum,Prius enì Cap.VI. docent iniquitatem effe mendacium,multis docu« metis literarum fanñarum,& eo maxime quod feri? Pfalj. ptum eft,O dilli domine omnes qui operantur ini« quitatem,perdes omnes qui loquunfur mendacium. Aut enim,vt folet fcriptura,fequenti verfu expofuit &ipcHorem,Vt quoniam latius folet patere iniquitas, Tomus quartos. VNVS. , $ intelligamus nominate mendacio quamfpeciem ini« fj qm'tatis lignificare voliterà:aut fi aliquid interese arbitrantur, tanto peius eft mendacinm,quanto gra« uius pofitum eft, Perdes: quàm., Odifti.Forte enim odit aliquemdeus aliquáto niítíus vt eum non per« dat.Quem vero perdit,tanto vehementius odit,qto féuerius punito dit autem omnes qui operài urini« quitaté. At omnes quiloquunturmendacium etiam perdet.Quo conftituto quis eorum qui hrec afferunt commouebitur illis exemplis,ciìdicitur, Quid fi ad te homo confugiat qui mendacio tuo poffit à morte liberatólllaenim mors quarn fluiti timét homines, qui peccare non timent,non anima, fed corpus oca* dit,ficut domimi? in Euangslio docet,Vnde piace« MatfciOà pit neipfatimeatur:os autem quod métitur, nó cor« pus fed animamocciditHis enim verbis apertiffime fcriptum eft,Os quod mentitur,occidit animà.Quó gapien.i. ergo nonperirerfiffime dici tur :vt alter corporaiifer viuat,debere alterimi fpiritaliter moriíNam Si ipfa dileilio proximi ex fua cm’ufque dilezione termina accepit,Diliges,inquit,proximumtàquam teipfum. Leuiti.i^ Quomodo ergo quifquis diligit tanquam feipium, cui vt prqftet vftam temporalem, ipfe amittit aster« namiquandoquidemfi pro illius temporali vita iuà £ ipfam temporalem perdittnon eft iam diligere ficut feipfumjfed plufquam feipfum.Quod fane do&inae regulam excedit Multo minus igitur reternam lui pro alteráis temporali mentiendo amiffurus eft.T¿« poralem piane vitam fiiam prq aeterna vita proximi non dubitabit Chriftianusamittere.Hoc enim prre? ceffitexemplum,vt pro nobis domáius ipfe morete« tur. Ad hoc enim &ait, Hoc eft mandatum menni Ioan.iJ. vt diligati? inuicem ficut & ego dilexi vos. Maioré dileéhoné nemo habet quàm vt animam fuam ponat quis pro amicis fuis.Non enim quifquam eft ita defi« piens,vt dicat aliud quàm falutiiempiternre hominii confuluiffedominum,vel faciendo quod precepit,vel prrecipièdoquodfecit.Cum igitur mentiendo vita aeterna amittitur,nunquam prò cuiufquam téporali vita mentiendum eft.Enimuero fili quiftomachant' & indignantur,fi nolit aliquis mendacio penmere a« nimá fuá vt alius fenefeat in carne:quid fi etià furto noftro,quid fi adulterio liberati poffit aliquis de mot te: ídeóne furàdum eft,aut mcechandum í Nefciunt enim ad hoc fecogere, vt fi laqueum ferat homo 8i ftuprii petat,confirmaos q> libi collimi hgabft nifi ei concedatur quod petit, cófentia tur propter animam, ficut ipfi dicuntjiberandam. Quod fi abfurdum Si nefanum eft,cut anima fuá quilq; médacio corrópat vt alter viuat i corporei,cri fi futi ppterea corrupendù daret,omniiì iudicio n sfarle turpitudini? dánaretur¿ Proinde non eft in ifta qu^ftione attendendum, nifi vtruminiquitasfitmendacium.Qirodcii fupra co« memoratis documentó afferatur,vidédú eft ita jqrí; vtrum pro alteráis falute mentiti aliquis debeat, ac fi qugreretnr,vtrum pro alteráis falute iniquus effe aliquis debeat.Quod fi refpuit anime (alus que non poteft niff aequitate feritati,& fe vtpr?ponamus non folum alteráis,fed etiamnoftrasfaluti temporali in« bet,quid reflat,inquiunt,quo dubitare debeamusnu« quam omnino effe mentiendunufNon enim dici po* teft aliquid in temporibus commodis , falute ac vita corporali maius aut charlas. Vnde fi nec ipfa pr^po« nenda eft veritati,quid oblici poteft propter qd' men« tiendum effe contendane qui alíquando putant opor tere mentirli Pudiciìiaquippecorporis,quia Neptidi? multum honorabilí perfona vídetur occorrere^ pro cítí§ qui« fe fiagitare médacái, vt fiftuprator irruat qui poffit dé caufa mendacio detifíari, fine dubitatíóe mentiendum fit: me'tíédii, facile refponderipoteft, nullá effe pudicitiam corpo« Ca.VII, ri? nifi ab integritate animi pendeatrqua dfruptaca« datneceffe eft, etiam fi in taita videaturi ideo non a iij in rebus