LIBER A mo vbi fcriptum eft, Vxof tua ficut vines fcr till s in Pfal.127. lateribusdomustuae. Ac per hoc tantum cafusin» tereibquia prius accufatiumpoft vero ablatiuum po fuit,m duo latera facies,in duobus latenbus. Q_ uis autem fit fenfus difficile eft afTequi,nifi forte vt folet fcriptura amare eclipfim,vt aliquid defit & fubaudia tur,etiam hie fubaudiatur, erunt : vt ifte fit fenfus,in duo latera facies,in duobus lateribus eruntiid eft ad duo latera facies annulos,quonià in duobus lateri CXXXn buscrunt. Eteruntarcusamitibusitavttolla« tur illud in eis. Q»uos annulos dixerat, arcus dicit. Annulos quippe pro rotùdis anfis pofuit. E t quid eft aliud annul? vel circulus,nifi vndiq; arcus?Ideo qui» dam nolétes arcus dicere, thecas interpretatifunt, quibus amites inducerétur,dicentes,Eterunt thee? amitibus,quafi Gr?cus hoc no poflet dicere, cu etià thecae Graecti verbum fit:dixit autem laAXi'J^qd? CXXX» arcus interpretatur. Incendetfuperillud incen» ni, fum cótinuationis in cófpeftu domini in progenies eorum. Cótinuationis incéfum dicit,quod cótinua» tim fierettid eft nullo die praetermitteretur.Cum de altari praeciperet incenikid eft in quo incéfum tautii poneretur,nó holocauftn,non iacrificiù,nó libatio, praedixerat idipfum incenfum quotidie poni debere: B nuncautédicitjEtdepropitiabit Aaronvelexora» bit fuper cornua eius femel in anno de fanguine puri ficationis delifiorù. Depropitiabit,ab eo qd eft de» propitiatio.que Graece dicif ^lAacr/xoe. Vnde etià mteUigédum eft, hoc qd*femel in anno iubet fieriad propitiàdù deii fup cornua altaris inceli, id eft vt de fanguine punficationis delifiorù,vifiimarù fcilicet quaeofferiitur pro deliiìisfemel in anno ,tangantur cornua altaris incenlknon pertinere ad illam appofi tionem incenfi,quà quotidiefieri iuflerat. Illa enim fiebat aromatibus,non fanguine, Si quotidie,non fe« mel in anno.No ergo fimusintellefiuri,femel in an» no filtrare facerdoté folere in fanftafanflorù, fed fe* mel in anno ciifanguine : SC quotidie quids folere in# trare fine fanguine caufa incenfi imponédi,Cumfan» guine auté femel in anno,maxime quia fequitur & di cit,Semel in anno purificabit illud,fanfiùfanftorum eft domino. Non ergo femel in anno ponet illic incé fum quod quotidie fieri iulTum eft: fed femel in anno purificabit illud,quod cum fanguine fieri debere pre ceptum eft:8i poft hoc adiungit, fanfiumfanfiorum eft domino;ac per hoc fanftumfanólorii nó extra,fed intra vein erat, etià illud profeto altare de quo nùc C agitar,quod poni contra velum intrinfecusiuffit. CXXX» Q,uid eft quod ait, Si accepens computations Uli, filiorù Ifraél in vifitationem eorum: nifi quia iubet eosaliquàdo vifitari Si computati, id eft numerari? Q,uod in Dauid propterea vindicate intelligédum CXXXV eft,quia deus no iuflerat. Aduertendum eft etià Si notàdum quemadmodù vnguéto chrifmatis onu nia iuffit vngi, tabernacoli fcilicet Si ea quae in ilio erant,SC deinde eruntfanftafanftorir.Omnia fcilicet cum fuerint vnfia,erunt fanfiafanfior ù. Q,uid igi» turdiftabit iam inter illa interiora quae velo tegun tur, & extern, fi omnia cum vnfia fuerint erunt fan» fiafanfiorù,dihgentius requirendmhaec tame notan da crediderim? : vbi etiam meminerimus,q> ficut de ilio altari facrificiorum, quod poft vnfiioné appella ri voluit fanflùfanfti,continuo dièta eft, Omnis qui tàgit illud fandificabitur:ita de omnibus poftea qu? de ilio vnguento vnfia,difia funt Sanftafandorum, eadem fentétia fubfecuta eft,vt diceretur,Omnis qui tàgit eafanfiificabitur:Q_uod duobus modis intel« ligi poteft,fiue tangendo fandificabitur,fiuefanitifi cabitur vt et liceat tangere: fi tàmen non licebat tan gere populo tabernaculti, quando offerebat hoftias, vel quecunq? ab eis obla ta offerebàtur deo.Nam co feque'ter nó falls facer dotib?,neqsfolis Lcuitis dice* Torousquartus. SECVÑDV& dum admonet,qd‘ ait ad Moyfen, Et filijs Ifrael lo= D quere dices: v tig? fill j Ifrael totus file populus erat Ju bet auté illis dici, oleum Iinitio vnftionisjanftncnt hoc vobis in progenies veftras:fuper carné hominis nó linietur,8¿fecúdum cópofitioné hanc non facietis aliud,quia fimiliter fancìù eft,&fandificatio crit vo bis. Q-uicun^fecerit fimiliter,& quicun® dabit de eo exterae nation!, interibit de populo fuo.Iubet igt* tur nó folis facerdotibuSjfed vniuerfo populo Ifrael» y t nó faciát tale vnguentùin vfus humanos. Hoc eft enim qd* ait, Super carné hominis non linietur.Pro* hibet ergo limile fieri in vfus fuos, Si in teritn mina» tur fi quifquà fimiliter fecerit:id eft vnguétù ad vfus fuosjfimiliter fi limile cófecerit,vel cuid hinc dederit exterae nation!. Ac per hocq» ait,Sanfiificatio erit vobis:cù hoc populo Ifraél vniuerfo dici iubet,nó vi deo quid intelligà: nifi quia licebat eis quàdo venie« bant cù fuis q u ììqs muneribus tàgere tabernacoli: Si tangédofanfiificabàtur propter illud oleum quo cù» fìa perunfia funt,8¿ hinc diflù, Omnis qui tàgit fan» fiificabitur: non tamé fic quemadmodù facerdotes, qui vt aeterno facerdotio fungerenturvngebàturex ilio. Quodprecepit quibusaromatibusfiatthy CXXX# miama:íd eft incéfum,8¿ dicit vnguentatio more co» vi. fin opus vnguétaripnó ideo putare debemus vngué E tù fieri : id eft vnde aliquid vngatur: fed vt difiù eft thymiama, vel incéfum qd" imponatur illi altari in# cèfi,vbinó licebat facrificari,&erat intra fanfiafan» fioro. Etcócide6deillisminutim,8¿ponescó» CXXXa tra teftimonia in tabernáculo teftimonij,vndeinno VII. tefeà t ibi inde:in fanfi umfanftorù erit tibi incéfum» Ecce itero hoc incéfum, quia intusponebatur ad al# tare incéfi qd* intaserai,fanèhimfanètorùdicitur: 8£ tabernáculo teftimonij proprie dicitur, illud ipfum interius vbi arca erat,adbibita fané differentia,cum a it,vnde innotefeam tibi inde.Sic enim dixerat pri* mù de propiciatorio,qd*vtiqs intus eft: id eft intra ve lum fupra arcarti. Q_uid eft q> Befeleel cù iube» CXXX» ret adhiberfoperíbus tabemaculi faciendis,dixit en VI 11. fe repleuifle fpiritu diuino,fapientix & intefiefius & hxod.5& fciétie i omniopere excogitare ftarchitefionari Sic. V trum fpirituffanfii muneri etià ifta opera tnbuen da funt quae pertineread opificium vidétur:an Si hoc fignificatiue difium eft, vt ea pertineàt ad diuinum fpiritùfapientiae&intellefius&fcientiasquaehisre* busfignificantur ? Tamen etiam hie cum fpiritu re» pletus dicaturifte diurno fapientiae Si fcientùe,non« p dùIegiturfpiritufTanfius. Q,uid fibivultquòd CXXX« cum defabbato obferuádo praeciperet ait,Teftamé» ix, turn aeternum in me & filijs Ifraél : non ait, inter me Si filios Ifraél. An quia fabbatù requiem fignificat, & requies nobis non eft nifi in illo?Nam profeto fi» líos Ifraél vniuerfum populum fuum dicit : id eft fe« men Abraham : Si eft Ifraél fecundum carnem Si fe» cùdum fpiritum. Nam fi Ifraél non cfTet dicendus, nifi ex generecamis,non diceret Apoftolus.Vi« i.Coí.io¿ dete Ifraél fecùdum carnem : vbi profeéto fignificat effe Ifraél fecundum fpiritum qui in abfcondito lu» daeuseft&circùcifuscorde.Siccrgomeliusfortaf» fe diftinguitur,Teftamentù aeternum in me: vt inde alius fit fenfus,&filijs Ifraél fignum aeternum: id eft aeterne rei fignmquomodo petra erat Chriftus.quia petra fignificabat Chriftum.Nonergo ita intelligé dum eft teftamentù etemiim in me & in filijs Ifraél, tanquà in deo Si filijs Ifraél fit hoc teftamentù aeter» num:in me, quia in ilio promifla eft requies aeterna: 8¿ filijs Ifraél fignum eft aeternù,quia filij Ifraél acce perunt obferuàdum fignum,quo requies lignificatur aeterna veris Ifraélitis, hoc eft fili) s pronufiìonis & vifuris deum facie ad faciem ficuti eft. Et dedit CXL« Moyfi ftatim vt ceflauit loqui ad eù,in monte Sina duas tabulas teftimonij, tabulas lapideas fetiptas 6 fi!) digito