Z-. ..A— ■------------ i .«tofir» - DE MENDACIO AD CONSENTIVM sp !» rt» $ ■JJ! 1 *k: ili ■«! i > G in rebus temporalibus effe nunierandam quali que inuitispoffìtauferri.Nullomodo igitur animus fe mendacio comimpit prò corpore fuo,quod fcit mane« te incorruptum fi ab ipfo animo incorruptio non rece dat.Quod enim violenta- non precedente libidine patitur corpus, vexatio potius quàm corruptio no* minanda eft. Autfiomhis vexatio corruptio eft, non omnis corruptio turpis eft,fed quamlibidojicuraii&i rit,'aut cui libido cófenferit.Quàto auté pr^ftantior eft animus corpore,tato feeleratius corrumpitur. Ibi ergo feruari poteft pudicitia,vbi nulla nifi volutaria poteft effe corruptio.Certe enim fi ftuprator corpus inuaferit, cui nec vi cótrairi poffit,nec vllo cófilio vel mendacio deuitari,neceffe eft fateamur,aliena libidi* ne pudicitiam non polle violari.Quapropter quonià nemo dubitai,meliorem effe ammum corpore ,inte* gritati corporis integritas animi pr^ponéd a cft,quae in eternum feruari poteft.Quis autem dixerit intei Libido grum animum effe mentientisiEtenim libido quo* qd fit. que ipfa refle definitur,appetitila animi quo aeternis bonisquaelibet temporaha pr^ponuntur.Nemo ita* que poteft conuincere aliquando effe mentiendum, nifi qui potuerit offendere aeternum aliquod bonum H obtineripoffemendacio.Sed cum tanto quifque ab aeternftatc difcedat.quanto à veritate difeordat : qui autem métitur à veritate difeedit: abfurdiffimum eft dicere,difeedendo inde polle ad boni aliquid aliquem peruenire. Aut fi eft aliquod bonum aeternum quod non coinpleftatur veritas,non erit veruni : 8i ideo nec bonum erit quia falfumerit.Vt autem animus corpori,itaetiam veritas ipfianimo pr^ponendaeft; vt eam non folum magis quàm corpus,fed etià ma» gis quàm feipfum appetat animus.Ita quippe erit in? tegrior & caltior,cum eius potius immutabilitate 9 Gen.ip. fua mobilitate perfruetur.Si’auteni Lothcù ita iu* ftuseffet vtangelos etiam hofpites fufeipere mere? retur ,ftuprandas filias Sodomitis obtulit, vt foemi* narum potius ab eis corporà quàm virorum corrimi* perentur.quanto diligentius atque conftantius ani? mi caftitas in veritate feruanda eft, cum verius ipfe corpori fuo,quàm corpus virile foemineo corpori pr§* Menda? feratur. Quod fi quifquam putat, ideo cuiquam dii caufa vel prò aliquo effe mentiendum,vt interim viuat,aut offici). in bis rebus quas multimi ddigit no offendatur, quo Caput poffit ad aeternam veritatem peruenire difeendo : no Vili. intell]git,Primonullum effe flagitium quod no ea* I dem conditione fufeipere cogatur,ficut iam fuperius demonftratum eft:Deinde ipfius doftrinae authori* tatem intercipiet penitus interire,fi eis quos ad illà feilieet veritatem perducere conamur,mendacio no* fìro perfuademus,aliquando effe mentieudum.Cuni enim doftriha falutaris,partim credendis,partim in* telligendis rebus conftef.nec ad ea que intelligenda funt perueniri poffit,nifi prius credenza credantur: quomodocredendum eft ei qui putat aliquando effe mentiendum,ne forte Sitane mentiatur cum preci* pit vt crédamusi Vnde enim feiri. poteft ,vtrum 8i tane habeat aliquam caufam ficut ipfe putat officio* fi mendaci),exiftimansfalfanarratione hominé ter* ritum poffe à libidine cohiben], atq; hocmodo etiam adfpiritaliafeconfulerementiendo arbitretur.Quo genere admiffo atque approbato, omnis omnino fi* dei difciplina fubuertitur.Qua fubuerfa,nec ad intei* ligentiam peruenitur,cui capiendas ifta paruulos nu* trinataneitaomnisdottrina veritatis aufertur,ce* dens licentiofiffimae fallitati,fi mendacio vel officio* fo aliunde penetrandi aperitur locus.Aut enim rem* poralia commoda,velppria vel aliena,ventati prae* ponitquicunqiiementituriquoquidfieri poteft per* uerfiusiautcum ventati adipifeendae opitulàte me* dàcio vult facere idoneum,intercludit aditum veri* tati.Volens enim cum mentiti« effe aptus,fit cum verumdicitincertus.Qiiarnobrem,autnon eft ere* K dendum bonis,aut credendum eft eis quos credimus debere aliquando mentifi,autnon eft credendum bo nos aliquando mentiri.Horumtrium primum per» niciofum eft,fecundum ftultum.Reftat ergo vtnun* quammentianturboni. Siciftaqueftioneex Menda* vtraqueparteconfiderataatquetraiì:ata,non tamen ciuq vite facileferendafententiaefìtfed adhuc diligenter au* tur grani* diendi quidicuntnullum effetammallifaétum,quod us quid, non in peioris deuitatione faciendum fit. Pertinere Ca.JX? autem ad fafta hominum,non folum qiricquid faciùt fed quicquidetiam cum confenfionepatiuntur. Vn* de fi extititeaufa vt eligerct vir Chriftianus thurifi* careidolis,neconfentiret ftupro quod perfecutor ei nififaceret minabatur : refte videntur qu^rere, cur non etiam mentiretur,vttantam illam turpitudine deuitaret?lpfamenimconfenfionem quaftitpru pa* ti mallet quàm thurificare idolis, non paffionem di* cunt effe,fed faftum.Quod ne faceret,elegit thurifi« care.Quanto igitur mendacium procliuius clegiffet, fi mendacio poffet à fanfto corpore flagi tium tà im* mane remoueri.In qua propofitione, ifta funt quas merito quaeripoffunttvtrum talisconfenfio pro failo habendafittaut vtrumconfenfio dicenda,que nó ha* I» betapprobationenraut vtrum approbatio fit aim dicitur,Expedit hoc pati potius quàm illud faceret&i vtrum recle file fecerit thurificare quàm ftuprum pa ti:8i vtrum mentiendum effiet potius,fi ea conditio daretur,quàmthurificandum.Sedfi tail's confenfio pro'fafto habenda eft,homicidae funt etiam qui oc« cidi maluerunt,quàmfalfumteftimonium dicere, quod eft homiddiumgiainus,in feipfos.Careni hoc pailo non dicatu r,que d ipfi fe occiderint,quia elege* runt hoc in fe fieri, ne facerent quod cogebanturS Aut fi grauius putatur aliumoccidere quàm feipm, quid fi haec conditio martyri proponeretur, vt fi nollet de Chrifto falfum teftimonium diccre atque immolare daemonibus,ante oculosipfius alius non quilibet homo,fed pater eius occideretur,rogans etià filium, ne id perfeuerantia fua fieri pmittei et, Non* nemanifeftumeftilloin teftimoni) fideliffimi fen* lentia permanente, folos homicidas futuros firiffe, qui patron eius occidcrent, non ilium etiam parrici* dami Sicut ergo huiUs tanti feeleris particeps ifte non effet,cum elegiffet patron fuum potius ab a* lijs interfici,ctiamfacrilegumcirius animarapere* tur ad pccnas,quàmfidemfuam falfoteftimoniovi* M olaretfic talis ille confenfus non eum faceret tanti flagiti) participem,fi malefacere ipfe nollet,qinc* quid all) propterea feciffent,quia ipfe non faceret. Quid enim tales perfecutores dicunt, nifi fac ma* le,nenos faciamus ¿Qui finobis vere facientibus nonfeciffent,necfic eisnoftro federe fuffragari de* beremus. Nunc vero quando iam faciunt cd ifta|nój dicunt,citrnobifcum potius quàm foli turpes atqa nocentes funtiNon enim confenfus ille dicendus eft, quia non approbamus quod faciunt ,femper optan* tes 8i quantum in nobis eft prohibentes ne faciant, faftumque ipforum non folum non committentea cum eis,fed etiamquanta poffumus deteftatione da* nantes.Quomodo,inquis,non cum eis facit, quando illihocnoHfacerent,fiipfe illud faceret. Hoc modo frangimus ìanuam cum effraftoribus,quia fi non cam clauderemus, illi non frangerent. Et occidi* mus homines cum latronibus , fi feire contingat hoceos effe faéluros : quia fi nos praeuenientes eoa occiderem