LIBER P RI M V 5. A los ltieos. Quod aiitemadditum eft,dexter: fortaf fe ad augendam vimdileóh'onis valct.Quanquam enim ad videndumifti oculí corporis Communíter Intendantur,8¿ fiambo Intendantur cqualiter pof« lint,amplius tarnen formidant homines dextrum amittere, Vt ifte fit fenfus,qm'equid íllud eft quod íta diligis,vt pro dextro oculo habeas, fi fcandall« zat te,id eft fitibi impedimento eftad verambea« títudinem,erueíllud 8¿ proúceabs te, Expedite« nímtibí vtpereat vnum horumquaeíta diligis vt tanquammébratíbi haereant,quamtotum corpus tuum eat in gehennam. S ed quoniam fequitur de tnanu dextera, & fimiliter dicitur,Sidexterama« ñus tua fcandaíizat te, abfcinde earn & proijce abs te:cxpedít enim tibí vt pereat vnum membrorum tuorum, quámtotum corpus tuum cat in gehen« nam: cogit quaerere diligentius, quid dixerit ocU« lum, in qua queítione nihil mihi occurrit congrué« tius,qüám dileóriffimum amicum.Nam hoc eil v« tique quod membrum rede poffumus appellare, quod vehementer diligimus:8í hunc confiliarium, quia oculus eft tanquam demonftrans iter Sí in re« busdiuinÍ3,quiadexter eftrvt finifterfit dileóriis quidem confih'arius,fed in rebus terrenis ad necef« B fitatcm corporis pertinentibus,de quo fcandalizä« tefuperfluum eratdicere,quandoquidem necde« xtro parcendumfit. In rebus autem diuinis confi« liariusfcandalizans eft, fi in aliquam perniciofam haerefim nomine religionis atquedoftrinazcona« turinducerc. Ergo & dexteramanus accipiturdi« leftus adiutor minifter in diuinis operibus:nam quemadmodum in oculo cótcmplatio, fic in manu operario rede intelligitur,vt finiftra manus intelli gatttrin operib? que huic vitsz SCcorpori funtne« Matt.}. ceffaria.Didumeftautem. Quicunquedimiferit vxorem fuam,det illi libellum repudij, Haec iufti« tia minor eft Pharifasorum, cui nó eft contrarium quod dominus dicit,Ego autemdiGo vobis,quicii« que dimiferit vxorem fuam excepta fornicationis caufa,farit earn mcechari:8í qui folutam á viro du« Matt.ip xerít,moechatur.Nóenim quipraecepitdarilibel« Iumrepudii,hocpraecepit,vtvxor dimittatur: fed qui dimiferit,inquit,detilli libellúrepudí;: vtfra« cundiam temerariam proijciétis vxorem libelli co gitatio temperaret. Qui ergo dimittendi moram quaBÍiuit,fignificauit quantum potuit duris homi« nibus,fe nolle diíTidium.Et ideo ipfe dominus alio C loco de hoc interrogatus ita refpondit, Hoc Moy« fes propter duritiä cordis veftri fecit. Quätumvis enim durus effet qirivellet dimittere vxorem,cum cogitaretlibello repudij dato iam finepericulo ei poffenuberealteri,facile placaretur. Dominus er« go adillud conrirmandum vt non facile vxordi« mittatur,folam caufam fornicationis excepittcae« teras vero vniuerfas moleftias fi quae forte extite« rint,iubet pro fide coniugali, pro caftitate fortiter fuftineri:& mcechum dicit etiä virum qui earn du« xeritquae foluta eftäviro. Cuius rei Apoftolus Paulus terminum oftendit,quia tamdiu obferuan« dum dicit quandiu vir eius viuit. Ilio autem mor« tuo,dat nubendilicentiä,Häc enim etiä ipferegu« Iam tenui't,8¿ in ea non fuum confilium ficut in nö« hullis monitis,fed praeceptum döminiiubentiso« -■ t.Cor. 7« ftendit,cum ait,Eis autem qua» nupte funt praeci« pio,non ego,fed dominus, mulierem ä viro nó dif« cedere,Quódfi difcefferit, manere innuptam, aut viro fuo reconcilian': 8i vir vxorem non dimittat. Credo fimili forma, vt fi dimiferit no ducat aliam, aut reconcilietur vxori, Fieri enim poteft vt dimit tat vxorem caufa fornicationis ,quä dominus ex« ceptameftevoluit.Iamverofinecilli nuberecon« ceditur viuo viro á quo recefferit,ñeque huic alte« Tomus quartus. ¿49 ram ducere vi'ua vxore qua dimifit : multo minus Q fas eftiilicitacum quibuftibetftiipraGommittere. Beatiora fané coniugia iudicanda funt,quae fiue fi« hjs procreandis f ,fiue etiam ifta terrena prole Gon« fate,prò* tempta,continentiam inter fe pari Confenfu ferua« Creatis. repotuerint:quod neque contra illud praeceptum fit,quo dominus dimitti coniugem vetat,Non em dimittit qui cti ea non carnaliter,fed fpiritaliter Vi« uit:& illud feruatur quod per Apoftolumdicitur, 1. Cor. 7. Reliquum eft,vt qui habent vxores,quali non ha« bentes fini. Illud magis folet folicitare animi! par« uiilorum, qui tame fecundum praecepta Chrifti ia viuere geftiunt, quod alio loco ipfe dominus dicit, Quifquis venit ad me, & non odit patrem fuum, Luce.14 & matrem,& vxoré,8c filios, 8i fratres, & forores, infuper 8i animam fuam, non poteft metis effe di« fcipulus. Videri enim poteft contrarium minus in telligentibus, quòd hic vetat dimitti vxorem, ex« cepta caufa fornicationis:alibivero difcipulum fui negat effe poftequenquam qui nó oderit vxorem. Quod fi propter concubitum diceret,nó etiam pa« trem 8i matrem 8i fratres 8i forores in eadem con ditione poneret.Sed quàm verum eft, quòd regna caelorum vim patitur,3i qui vim faciunt diripiunt E illud.Quàta enim vi opus eft,vt homo di'igat ini« micos,& oderit patrem Si matrem & vxorem Si fi lios & fratres. Vtrunque enim iubet,qiri ad regnò caelorum vocat.Et quomodo haec non fini contra« ria inter fe,ipfo duce oftendere facile eft:fed ea in« tellecta implere difficile eft, quanquam Si hoc eo« dem ipfo adiuuante faciliimum.Regnum enim ae« ternum quò dilcipulos fuos, quos etiam fratres ap pellat,vocaredignatus eft, non habet huiufmodi neceflìtates temporales, Non eft Iudaeus, neque Graecus,neque mafculus,neque faentina, ne