Pfal. iij. Roma.5. i.Ioan^. CONTRA MENDACIVM LIBER VNVS. ge aberit, & nihil fallì ex éius ore proccdit,tam (ibi K claufum deputai,fi ad fubueniendn homim per meri dacium,quàm fi per ftuprum tranfire cogatur.Et pa ter exaudit orantem,vt valeat fine mendacio fubue* ture,cui vult pater ipfe,cuius infcrutabilia funi indi« cia,fubueniri.Talisergofilius itaobferuat a men» dacio,ficut à peccato. Nani 8i aliquando mendacif nomen pro peccatinomine poni tur. V nde illud eft, Omnishomomendax. Sicenim diótumefttaquam diceretur,omnishomopeccans.Et illud, Siautem veritas dei in meomendacioabundauit. Ac per hoc cum mentitur vt homo,peccat vt homo,8t ea fen* lentia tencbitur qua diftum eft, Omnis homo men« dax.Etfi dixerimus quia peccatimi non habemus, nofipfosfeducimus,& veritas in nobis non eft. Cum vero nihilfalfi exciusore procedit,fccundum earn gratiamficent, de qua diitum eft, Qui natus eft ex deo,non peccai. Hoc enim natiuitasfi fola effet in nobis,nemo peccaret: & quando fola erit nemo pec* cabit.Nuncautemadhuctrahimus, quòd corrupt!* bilesnati funius,quanuis fecundum idquódrenati fumus,fi beneambulabimus, de die in diemrenoua» bimur interius.Cum vero corruptibile hoc indue« rit incorruptionem, vita totum abforbebit, & nullus L mortis aculeus rananebit'. Aculeus autem mortis eft peccatum. A ut ergo cauenda menda* EpiloguS eia rette agendo, aut confitenda funt poenitendo: no Ca. XXI autem cum abundent infoeliciter viuendo, augenda funt & docendo.Sed eligat qui hoc putat,vndefubue niatpericlitantihoniiniad quamlibetfalutem qua» liacunque mendacia, dumtamen Siapud tales obti« neamus, nulla caufa nos ad peierandumSC blafphe* mandum oportere perduci. Ifta faitem feelera vel ampliora ftupris,vel certe non minora iudicemus. Nanque cogitandum eft,fspiffime homines,de qua* rum adulteriofufpicantur, ad iufiurandum prouoca* re comugesfuas.Quod vtiquenon facerent, nifi cres derent etià illas quo non timuerunt perpetrare adul terium,timere poffe periurium. Quia & reuera non« nullo impudico quae non timuerunt illicitoconcu» bitu viros fallere,cifdem viris quos fefellerant ti* muerunt deum teftem fallaciter adhibere.Quid igi tur caufo eft, vt homo caftus&reiigiofushominiba ptizando nolit adulterio fubuenire, & periurio veht, quod folent& adulteriformidare? Porrò fi nefas eft: hoc agere peierando, quanto potius blafpbeman» doiAbfit ergovt Chriftianusneget atque blafphe« met Chriftum,quo poffitalium facere Chnftianum: M Stpereundo quorat inueniendum,quemfitaliado* ccat, perdat inuentum. S ic ergo librum, cui nomen eft .Libra,te oportet refellere atque deftruere,vt c2p.17.6s caput illud quo dogmatizant occultando rcligio» cedéti in mscaufacffemcntiendum,prius effenoueris ampu» ilio libro tandum,itavtilla teftimoniaquibus fanétos libros lege.iffla mendacijs fuispatronos adhibere moliuntur, par» Libra, tim non effe mendacia, partim etiam quo funt,non effeimitanda demonftres. Et fi tantum libi vfurpat ìnfirmitas.vt ei aliquid venialiter permittatur,quod improbat veritas,tamen vtinconcuffe teneas &des fendas 111 diuina religione nunquam ornnino effe mentiendum : latentes vero ficut nec adulteros per adulteriate homicidas per homicidia, nec malefi« cosper maleficia : ita nec mendaces per mendacia, nec blafphemosper bjafphemias effe quorendos fé» cundum ea quo tarn multa in hoc voluminc difputa uinius, vt vixadeius terminum quem locoiftofixi» musjveniremus. G tìffimum credere,veritas nos doceat effe mendaces. Quale eft emm vt effe adulterandum nemo difcat a caftitate,deumoffendendum nemo difcat à pietate, cuiquam nocendum nemo difcat a benignitate,8d efe fe mentiendum difcamus à ventate ?Porrò fi hoc non docet veritas,non eft vcnim:fi non eft verum,none ft difcendum: fi non eft difcendum, nunquam eft igitur H"b i. mentiendum. Sedperfeiìorum eft,ait aliquis,foli* dus cibus.Multa enimfecundum veniam rclaxan* tur infirmitati,quanuis iyncenffime nequaquam pia ceantveritati.Dicathocquifquis nò nietuit quoto fequentiametuendafunt,fi fuerint aliquo modo ali* quapermiffa mendacia. Nullo modo tamen intan« tumfuntpermittenda cófcendere,vtad penuria blaf phemiàiqueperueniant.Necaliquam caufam pror» ius oportetobtendi,cur debeat peierari, vel quod eft cxecrabilius,curdcusdcbeatb!afpbemari.Nóenim quia per mendacium blafphematur, ideo non blaf« phematur.Poteft q tuppè hoc modo dici,non peiera» ri,quia per médacium peieratur.Qtiis entm per ve« ritatem poffit effe periurus,fietiam per ventatemi nullus potei! effe blafphemus? Sane mitius falfum lurat qui falfum nefcit effe, & verum putat effe quod H iurat:ficut& Saulus excufabilP blafphemauit,quia ignorans fecit.Ideo autem peius eft blafphemare quàm peierare,quoniam peierando falfo rei adhibe tur teftis deus:biafphemando autem deipfo falfa di« cuntur deo. Tanto eft autem quifque incxcufabi« lior,fiue periurusjfiue blafphemus: quanto magis ea quo peierando vel blafphemando afferunt,falfa no« uerunt effe vel credunt. Qjiifquis itaque dicit pro periclitantis hominis falute temporali vel vita effe mentiendum,mmis ipfe ab itinere exorbitat sterne falutis 8i vitti,fi dicit in ea caufa ctiam iurandum per Att pro deum,veletiamblafphemandumdeum. Sed eterna ho aliquando nobis ipfius quoque falutis sterns peri« minis fa« culumopponitur,quodnoftro mendacio fi aliter non lute men« poteft,dcp ellédum effe clamatur. Velut fi quifquam tiriliceat baptizandus in poteftatefit impiorum atque infide» Cap.XX hum conftitutus,ad quem perueniri non poffit vfla« uacro regenerationis abluatur,nifi deceptis men« tiendo cuftodibus. Ab hoc inuidiofiffimo clamore, quo cogimurnonpro cuiufquamopibusvel honori» bus in hocfeculo tranfcurrentibus, non pro ipfa hu« ius tempons vita,fed pro sterna hominis falute me tiri,quó confugiam nifi ad te ventasi Et mihi abs te proponitur caftitas. Carenimi! cuftodes ifti vtnos I ad baptizandum hominem admittant,ftuproillici poffunt,non facimus contraria caftitati, 8c fi menda» ciò decipi poffunt, facimus contraria ventati: curri proculdubio nulli effet fideliter amabilis caftitas, fi nonearn prsciperet ventasi Proinde vt perue» niatur ad hominem baptizandum, fallantur men» tiendo cuftodes, fi hoc iubet veritas .Sed quomodo iubeat veri tas, vt homo baptizetur effe mentiédum, fi non iubet caftitas vt homo baptizetur, effe moe« chandumi Cur autem hoc non iubet caftitas,nifi quia hoc non docet ventasi Si ergo nifi quod veri» tas docet facerenon debemus, cum veritas doceat nec propter hominem baptizandum facere quod có> trarium eft caftitati, quomodo nos docebit facere propter baptizandum hominem quod ìpfi eft contra» num ventati? Sed ficut oculi ad intuendum folem parumfumi,ea tamen quo à fole illuftrantur, libcn* ter intuenturificanimsiam valen tesò elettali pul= chritudine caftitatis, no tamen onrnino per feipfam ccnfiderare ventateli! vnde lucet caftitas poffunt: vt cum ventum fuent ad aliquid faciendum, quod aduerfum eft ventati, ita refagiant 8i exhorreant, qucmadmodumrefugiunt & exhorrent, fi faciédum aliquid proponatur quod aduerfum eft caftitati. Ilie autem filins qui verbumfufcipiens à perditione fon? C O N T R A MENDACIVM LIBJU FINIS-