EXPO. AVG TN EVAÑG. IOAN. TRAC. î. DE CAP. í. ¿ PRÉEATTO /n 5-ffl laudem Euangelij fecun* dum Ioannem. Mnibus diuinæ fcripturæ pa* ginis Euangelium excellit,quia quod lex & Prophetæ futurum prædixerunt,hoc completum di cít Euangelium.Inter ipfos au* tem Euangeliorum fcriptores, Ioannes eminet iri diuinorii my _______ fterioru profunditate,qui â tem* pore dominicæ afcéfionis per annos fexagintaquinqj verbudei abfqs adminiculo fcnbendi,vfq? ad vltima Domitiani prçdicauit tépora.Sed occifo Domitiano, cum permútete Nema,de exilio redijfletEphefum, cópulfus ab Epifcopis Afiæ, de coæterna patri diui* nitate Chrifti fcripfit aduerfus hçreticos.qui eo abfen te irruperat in ei9 Ecclefias, qui Chriftiî ante Maria fuifle negabant. Vnde merito in figura quatuor ani« maliû,aquilæ volâticôparatur, quæ volat altiu9 cæ* teris auibus,&folisradios irreuerberatis afpïcitlumi nibus.Cçteri quippe euâgeliftæ,qui téporalé Chrifti B natiuitaté,& têporalia eius faila,quæ geflïtin homi* ne,fufficiéter exponût,& de diuinitate pauca dixerüt, quafi animalia greffïbilia cii domino ambulât in ter« ra: hic auté pauca de téporalibus ei? geftis ediflerés, fed diuinïtatis potentiâ fublimius contéplans, cü do« mino ad cœlii volat. Qui enim fupra peftus domini in cœna recubuit, cœleftis hauftum fapiétiæ cæteris excellentiusdeipfodominicipeéloris fontepotauit. Legerat liquidé Euâgelia triû Euangeliftariî,& ap* probauerat fidem eorii & veritatem,in quibus deeffe vidit aliqua geftarû rerû hiftoriæ,# ea maxime quæ dominus geflït primo praedicationis fuæ tépore, ici* licet anteg Ioannes Baptifta clauderetur in carcere. Hæc crgo quafi dimiffa ab illis fcribit Ioânes quæ fe cit Iefus anteq Ioânes claudereftfed maxime diuinï* tatê Chrifti & trinitatis myfteriü cômédare curauit. Tres liquidé ali) Euâgeliftæ diña & fafta dñi tépo* ralia,quæad informados mores vitæprçfentis maxi me valet,copiofi^profeciiti,circa aftiuá vita funt ver* fatiîin qua laboraf,vt cor mundetur ad videndu deû, Ioânes vero pauca domini faifa dicit'.verba vero dñi quæ trinitatis vnitaté,8¿ vite æternæ fœlicitaté infi* nuát,diligéti? cófcribit,& fie in cótéplatíua vita, vir* tutecómédáda,íntétioné fuá & prædicationé tenuit: C in qua cótéplatíua vaca? vt deus videatur.Ifte fiqui* dé eft Ioânes qué dñs de fluSúiaga nuptiaru tépefta ‘ te vocauít, & cui matré virginé virgini cómendauit. vedivi a vre LII AVGVSTINI HIP« PONENSIS EPISCOPI, in Euangelium loannís Expofitio. Ab eo quod feriptum eft, In principio.erat ver* bum,& verbum erat apud deum,& deus erat ver* bumtvfque ad id quod ait,Et tenebrae eam non com prehenderunt. j^^TES quod modo audiuimus ex leftio* ne Apoftolica,quod anima* iis homo non percipitea qu? flint fpiritus dei,Si cogitali* tesinhacipfa praetenti tur* ba charitatis veftrae,neceffe cfle,vt multi fint animales, Iqui adhuc feciidiriji carnem Jlfapiant,nódum^.poilint ad Tomus nonus. fpiritalem intelle&um fe erigereihaefito vehementer D quomodo vt dominus dederit, poflim dicere,vel pro modulo meo explicare quod leftu eft ex Euangelio, In principio erat verbum,& verbri erat apud deu, Si deus erat verbum. Hoc enim animalis homo non percipit.Qufd ergo fratres,filebimus hinc^quare er* go legitur fi filebitur? Aut quare auditur,fi no expo* nituriSed Si quid exponitur,finointelligiturp Itacp quonia rurfum efle no dubito in numero veftro quof* dam, d quibus poflit non folum expofitri capi, fed & antequam exponatur intelligi,non fraudabo eos qui poliunt capere: dii timeo fuperfluus elTe auribus eo« rum, qui non poflunt capere. Poftremo aderit mife* ricordia dei,fortafle vt omnibus fatisfiat, 8i Gapiat quifqj quod poteft:qiiia 8i qui loquitur, dicit quod po teftmam dicere vt eft,quis potefti Audeo dicere fra* tres mei, forfitan nec ipfe Ioannes dixit vt eft, fed & ipfe vt potuit,quia de deo vt homo dixit: Et quidem infpiratus d deo,fed tamen homo:quia infpiratus,di* xit aliquid:fi non infpiratus effe^dixiiletnihil.Quia vero homo infpiratus, non totum quod eft dixit,fed quod potuit homo dixit.Erat enim ifte Ioannes,fra* tres chariflimi,de illis motibus de quibus fcriptii eft, Sufcipiant motes pace populo tuo, & colles iuftitia. Pfal.71» Motes, excelfae anime funt,&colles paruul^ anime E funt.Sed ideo motes excipiunt pace,vt colles poflint excipere iuftitia-Quc eft iuftitia qua colles excipiuti Fides,quia iuftus exfidevnrit.Non autem acciperet Abacuc2 minores animi» fidem, nifi maiores animae quae mo* tes diftae funt,ab ipfa lapientia illuftrarentur,vt pof* fint paruulis traijcere quod pollent paruuli capere,& viuere ex fide colles, quia montes pacem fufcfpiunt. Abipfis montibus ditium eftecclefiae: pax vobifeu, Et ipfi montes pacem annuntiando ecclefiae, non di* uiferunt fe aduerfus eum a quo fufceperiit pacem, vt veraciter no fitie nuntiarent pacem. Sunt autem ali) montes naufragiofi,qu6 quifque nauim cum impule* rit,foluitur. Facile eft enim cu videtur terra a pericli* tantibus,quafi conari ad terram:fed aliquando vide* tur terra in monte, & faxa latent fub monte, 8i cum quifque conatur ad montem,incidit in faxa, 8i ibi no inuenit portum,fed planftri. Sic fuerunt quida mon* tes,8i magni apparuerunt inter homines,& fecerunt haerefes &fchifmata,& dririferirnt ecclefiam dei, Ifti qui diuiferunt ecclefiam dei,non erant illi montes de quibus ditium eft, Sufcipiant montes pacem populo tuo.Quomodo enim pacem fufeeperunt, qui vnitate diuiferunt? Qui autem fufeeperunt pacem nunciam ‘F dam populo,contemplati funt ipfam fapientia,quan* tum humanis cordibus potuit cotingi, quod nec ocu* Ius vidit,nec auris audiuit,nec in cor hominis afeen* dit.Si in cor hominis non afeendit, quomodo afcedit in cor Ioannisi An non erat homo Ioanes? An for* te nec in cor Ioannis afeendit,fed cor Ioannis in eam afcenditiQuod enim afcedit in cor hominis, de imo eft ad hominem:quo aute afeendit cor hominis, fur* fum eft ab homine. Etiam fic fratres dici poteft,quia 5 fi afeendit in cor Ioannis, fi aliquo modo poteft dici, in tantum afeendit in cor Ioannis, inquantum ipfe Io* annes non erat homo:Quid eft,non erat homoi In* quantum coeperat efle angelus:quia omnes fantii,an geli, quia annuntiatores dei: ideo carnalibus 8i ani* malibus non valentibus percipere quae funt dei quid ait Apoftolus^Cri enim dicitis, ego fum Pauli,ego l.Cor.5, Apollo,nonne homines eftisi Quid cos volebat fa* cere,quibus exprobrabat, quia homines eranti V«l’ tis nolle quid eos facere volebat ? audite in pfalmis, Ego dixi di) eftis,& fili) excelli omnes. Ad hoc ergo Pfal.81« vocat nos deus, ne fimiis homines. Sed tunc in me* lius non erimus homines, fi prius nos homines efle agnofcamus,id eft, vt ad illam celfitudincrri ab hu* militate furgamusme cum putamus nos aliquid efle a ii cum nihil