'DIVI AMBRO SII MEDIOLANENSIS EPI« SCOPI HEXAEMERON' LIBER PRIMVS. -4 cipia,mundique vnitatemac durationem errantium» □ Caput I. De opinionibus phdofophorum circa rerum prin« Caput I. ANTVMNE OPL nionís affumpfiffe homines, vt aliqui eorum tria princi« pia conftituerent omnium, deum,& exemplar,& materiam :ficut Plato, difcipuliqs etfiSiea incorrupta & increa ta,ac fine initio eiTe affeuera« rent: deumq; non tanquam creatorem materiae, fed tan= quam artificem ad exemplar, hoc eft ideam intenden« B tem,feciffe mundum de materia quam vocant hylen, quaegignedicaufas rebus omnibus dediffe afferatur: ipfumquoque miidum incorruptum, nec creatum aut failum exiftimarent:aliiquoque, vt Ariftc-lescum fuis difputádum putauit, duo principia poneret, ma= teriam, Si fpectcm,8¿ téftiií cum iis quodoperatoritidi citur,cmfuppeteretcompeteter efficere quod adoriun« dumputaffet? Quid igitur tam inconuenien9,qvt'ae« ternitatem operis cum dei omnipotentis confunge« rent aeternitate,vel ipfum opus deum eiTe dicerent, vt caelum & terram & mare diuinis profequerentur honoribus? Ex quo faflum eft vt partes mundi deos ef« fe crederent: quanuis de ipfo mundo non mediocris ínter eos quaeftio fit. Nam Pythagoras vnum mun« dum afferit’, alii innumerabiles dicunt effe mundos, vtfcripfitDemocritus,cui plurimum dephyficisau« toritatis vetuftas detulit. Ipfum quoqs mundum fenv perfuiffe&fore Ariftoteles vfurpat dicere. Contra au tem Plato nófemper fiiiffe,fedremper fore prxfumit aftruere.Plurimi vero necfuiiTe femper.necfemper fo« re,fcriptis fuis teftífi'cátur. Inter has difTenfiones eortr, quae poteft effe veri aeftimatio,cum alii mundn ipfum deum effe dicat, quod ei mens diuina.vt putant,ineffe videatur:alii partes ei*’,alii vtrnqsnn quo nec quae figit« rafit deorum,nec qui numerus, nec qui locus, aut vita C poffit aut cura coprehendi?Siquidem mundi aeftima« tione volubilem,rotundum,ardentem, quibufdam in« citatum motibus,finefenfudeumconueniat intelligi, qui alieno non fuo motu feratur. ~R telam araneae texeret qui fic minuta&rinfubfta« tiua principia caelo ac terris darent,quae vt fortuitoco« fungerentur,ita fortuito actemere diffoluerentur, nifi F in fuigubernatoris diuina virtuteconftarent. Nec im= merito gubernatorem nefeiunt, quinon nonerutdeu, per quem omnia reguntur Si gubernantur. Quod nô vanis abduci debeamus opinionibus, fed fequiipfum Moyfen,qui& autorem mundi nouit & gubernatorem. Caput III. HEQVAMVRergoeumqui &autorë nouit Si gubernatorem, nec vanis abducas mur opinionibus. In principio,inquit. Q£ bonus ordo ,vt illud primum affereret, q3 negare confueuerunt, æccgnofcerent principium effe mundi,ne fine principio mundum eiTe homines arbi« trarentur.Vnde Si Dauid cum de caelo & terra Si mas ri loqueretur, ait:O mnia in fapientiafeciili. Dedit er Pfal. i o 5. go principium mundo, dedit etiam creaturae infirmis tatem,Tneanarcbon,neincreatum,8cdiuinæconfor- T informé temfubftantiæcrederemus. Et pulchre addidit dece« materia. Ieritateconditionis,Fecit,ne mora in faciendo fuiife æftimaretur: vt vclficintelligcrêthoîcs q incôprehéfi« bilis operatorefTet,qui tâtuopus breui exiguoep momê tofuae operationis abfolueret,vtvolutatis effeil9 fenfiî teporis præueniret.Ncmo operante vidit,fed àgnouit £ “ / J '