In trimum lib. Sententiarum^. ïtitureôraut propter icriptum,&lie fruitur eo, ergo frui ell aftus, quo Deus diligitur propter fe. Ad iftudrefpondet,Dico çpaliquæ automates dicunt ip frui eft aftus voluntatis, quo fruitur bono pp fe : Sc.aliquæ, quod eft deleftatiofequens hunc actum. & aliquae, quod comprehendit utrunque, videlicet aftum &.deleftationem:Sumitur enim pro aftu, cû Jlugufti. in0 83-quteftionumloquitur Auguftinus: Omnis peruerfio eft.vtifruendis, &frui vtendis.peruer fio autem eft aftus, in quo eft malitia quia voluntaria eft.deleftatio autem non eft voluntaria, nam talem aftum, qui eft boni propter fe, neceffario fequi-tur deleftatio-.Item cum ait primo de doftrinaChri ftiana,Frui eft amore inhærere alicui propter fe.In-hatfio nanque eft aftus, non deleftatio : quia ft effet deleftatio, non effet iplâ inhæfio obiefti propter fe: rêlatatamen ad obieftum ,quia deleitatio formaliter eft ab obieftio, & non relata ad obieftum, vtad finem. Sumitur quoque frui pro deleftatione, cum primo de trinitateafferit Auguftinus : Gaudium eft frui trinitate.Accipitur etiam prout includit vtrun-■que,abAuguftino dicente. Fruimur cognitis,in qui •Qsjftio. bus volutas-deleftata quiefeit. ^Si autem quxratur, ■cuinomen fruitionis primo coniieniat: dico q> hoc non habetur nifi ex mo do loquédi grammaticè.Di-■cunt enim grammatici,q> frui conftruitur cum ablà tiuo ex vi.tranfitionis, cum dicitur, fruimurDeo. Ideo ex modo loquendi lïimitur magis, ,p aftu tran feûteinDeum.feddeleftatioinDeo fignifîcatquie lationem magis,quàm pasfîonem.hçcScotus. Quiinfupercirca hæcfcribit: Sicut in intellectu luntduo aftus,quorum vno affentitur uero pro pter.fe, &cft intelleitus principiorum :&alius quo affentitur ueropropter aliud, vteft veritas conclu-fionis,dependensexveritateprincipij-ficin volun-Ar*fto‘ tatefunt duo aftus, quia ut dicitur 6. Ethicorum', quod in intellectu eft affirmatio Knegatid, hoc in voluntate eft profequi,& fugere. Vnde involuntate eft unusaftus, quo affentitur, ueladhteretur bono propter fe:& alius,quo propter aliud. Veruntamen differentia eft circa intelleftum, & uoluntatem,quâ tum ad duos hos actus,quoniam duo illi aftus intel lectus ex natura obiectorumfimt.tales, ideo limitatur ad certa oblecta, ut m tellecrusad principia,fcie ria ad conclufiones. Hinc in tellectus eft immediato rum,fcientia mediatorum. Actusautem uoluntatis non eft ex natura obiecti, fed voluntatis elicientis. Nam voluntas p oteft velle bonum quod eft bonum propterfe,propter aliud , & e conuerfo. Ideo duo actus illi uoluntatis non requirunt determinata o-biecta,fediad omnia volibilia fe extendunt. Infuper actus intellectus fufficienterdiuiditur per actum af fentiendiueropropter fe, & peractum affentiendi vero propter aliud: fed velle bonum propter fe, & velle bonum propter aliud, non neceffario nec 1'uffi cienter.diuidunt.actumuoluntatis. quodoftêditur fic, Ponatur cp aliquid oftendatur voluntati fub ra-tioneboni.fednon oftendatur quale fitbonum, vo luntas circa bonum illud poteft habereactum non neceflario inordinatumi.ergo nec.actum vitra refe-•f' ' rendum,.nec ibi fingendum: quia fi haberet actum vlterius referendum, vteretur bono illo.ficq; appre henderet illud.vt bonum ad finem, cum polsit contingere,.^. fit bonum propter fe. Si autem haberet actum ibi fiftendum,tunc frueretur illo, cum tn pof fit contingere, cp fit bonum pp aliud. Hxc Scotiis. Bionifias ÎPorrocp m verbis præhaoitis dicit delectatione carthufi. non effe neceffariam, non videtur intelligendum q> diipliceat autprorliis inuoliitaria fit,fed quia natu- "13 raliter fequitur actu tam conueniente:quiavt 3.Me taphylicx fux Auicenna.teftarur, delectatio eft con Auicenna. iunctio conuenientis cum conueniente,qute ex hu-iufcemodi conjunctione orif.Nam decimo'Ethico-rum habetur,q> operationes habet delectationes an nexas Ipecie differentes,ficut & operationes. ^"Poftremoadintelligendum phabita, aduerten- .Alberau . da funt,qua: circa hqcfcnbit Albertus MagnusiF rui inquit,eft actus affectus feu voluntatis,feq uetis actu intellectus fecundum quod huiufmodi. Verum.n. non accipitur vt tantum in fpeculatio ne remaneat, quoniam fpeculatio de fenon ponit inhzfionem , fed poteft effe per diftantia rei a fpeculante. fructus vero ponit unione,&guftum dulcedinis lubftantia lis interius,fundata: in rei complexione,atq; natUra. Hinc perfectioinhxfionis in fructu, eftpenesactu voluntatis.Quod ii qua?ratur,Cur ergo fruinon de ¡quafttr. nominatur a uoluntate,ficut proprij actus potentia rutmeommuniter denominantur a liiispotentijsjVt videre a vifiijintelligere ab intellectutdicendum, duplices funt actus potentiarum. Quidam enim sut actus ipiarum fm ipfas,prout referatur ad fuaobie ■cta abfolute,& illi denominantur ab ipfispotentijs, vt videre.audire &c.Quida vero actus funt in pote- 'Potetiaru tijs,fecundumquod vna ordinatur ad aliam, & tuc aliquid procedentis remanet in rone,actus lequep- aus. tis virtualiter,& tales actus qnq; funt in ordine co-gnofeitiuarum adinuicem tantum,vt fcire,credere opinari.Scireenimeftactus rationis, £m ordinem ad intellectum. Quandoq; auteluntin ordine mo-tiuarum ad eliciti uas,ficuteligere,vti,frui, & illi no poliunt ab vna vi denominari, quia non funt vnius potentis abfolute,fed unius fecundum quod eft or dinata.adalias.Iterumqusripoteft,curfrui diffinia jQgrilio. tur per amorem, cum tria requirantur ad inhsfio-nis perfectionem,videlicet vifio lpeciei,comprehe-fio per fubftantiam,& inhxfio per amorem . Prsete-rea,omnepeccatum feparatnos aDeo,ergoper op politum ois virtus coniungit Deo: ergo omni virtu te contingit nos Deo inhaerere, & non tantum amo re.Rndendii,q> foliis amor,q charitas eft,perfectam caulat mhsfione,qui cum fit copletiuus fruitionis, Truj. 6 ie fpecialiter ponitur in diffinitione ipfius. Alis vero „ieritis ■eft vita ftringens, & acutum mobile, penetransque amatu,vt Dionyfiusait,dicit inhsrentia. Itaque ad hoc,q> virtus ponatur in diffinitione fruitionis,non fufficit,q>fimpliciterconiugitnosdeo.Eft.n.duplex . coiunctio,putap meritu,& qualip qucdacotactu. Deisi ho-■primo modo of, virtusDeocoiungit.Sedp cotactu minis c°-fpiialetripliciter contingit coniunctio, f.pplentia: ’l‘“nai0-quod eft,duintellectus attingit reinfua elsetia,fed non neceffario tenet,ac habet ea.vndeasfimilat cc-tactui mathematico,in quo tin ultima tagentium fi-mul funt.Secunda eft quafi per adhsrenriam.& ten tione,&hrc,&hic eft tactus eius,q fucceditlpei, af fimilaturq; tactui copactoru.Tertia eftp inhsretia, qn vnu quafi ingreditalteru, & cotrahitimpresfio-nes, & affectiones, a natura ipfius.Et hic eft tactus amoris,& affimilat quafi tactili naturali,in quo, tau . gentia imprimunt fibijnuice luas proprietates.Por-ro primus modus coiunctionis, qeftper meritum, eft vt materialis dilpofitio adfruitionem.Secundus yero,& tertius propinque le habet ad eam,led quar tus eft completiuusipfius.Hatc Albertus. joiuunmr ^Nunc inflantis funt foluendat, ad quarum pri- „bi.itu. mam