panqué debet perducere ca, qua: prudens intentio viiaeiL fiifcepiile, quia iicurperfeólam laudem pa-riunt,qua: perficiuntur ,ita & vituperationem generant, qua: in mediisconatibus imperfetta delerun-tur. Defeólus enim eorum aut coniilium titubare, aut vires arguir defuiflè. Sciro igitur ó prudentia: fe-¿tator te in quibuídam dc"bereperleuerare, qua: coe-pifti, quadam yero nec incipere j in quibus perfeue-rare lir noxium,quia commendabili us.ell-,vt proposta non inchoes, quàm yt inchoata pollponas. Prudentia infuper mutabilitatem cauere facit, lì autem prudentiam ampleéteris ó homo, vbique idem eris. Etprout rerum aut temporis varietas exigit, ita te accommodabis tempori, vt non te in aliquibus mutes,lèd aptes. Vir etenim íanólus in lapientia itabilis manet ficutfol, ftultus vero vt luna mutabitur. Ipia virtus turpia in occulto licut in publico vitare facit. Prudenti nempe viro nihil turpe eftfaciendum etiá fi omnes lateat, etiam fi omnes homines celare pof-let.Quapropter nihil à nobis auare,nihil iniufte,nil libidinole, mhilque incontinenter eil faciendumj quiafapientis proprium eli quicquam, cuiusipfiim poenitere pofsit,non perpetrare, ied lplendide, con-ltanter,grauiter,honelléque cunóla dilponere.Hxc quoque potius in prolperis quàrn in. aduerlis docet coniulte agere. Tunc enim iànóli viri, qui virtute prudentia: pollent,quum libi cernuntfuppetere.pro-ipera mundi huius, pauida fiifpicióne turbantur. In •omnibus qua- agunt1,cautè le gerunt, quia timent, ne hic taborum fuorum fructus recipiant, formidantq; ne.diuinaiuftitia latens in eis vulnus afpiciat ,8c exterioribus eos muneribus cumulans ab internis & ■ -a-ternis repellat. Sine hac virtute non potefi homo aólus rationis (finlicetcogitationesjordinare. Nam prudentem virimi- quicquid pudet facete, pudet cd-gitare.Propterea tunc poterimus virtutem obtinere prudentia:,quum inutiles laboriolasque cogitationes nollras repreflerini us, & tunc incipiemus bonas cogitationes dirigere > quum ab illis qua mafefunr, etiam prudentia: proprium,eli nonfoltim .cogita,tio-tìés',fed etiam iiitebtionem ád finem diligere, qtiod’ petneceflàrium eli. Quia.ficor. imprudentis fcmel tioxiaintentione corrumpitur,fequéris.aólionis medietas & terminus ab holl.e.callidofiip£Jjatur,quia o-mnesfruótus arbor amittit, qua: veneni dente in radice vitiata eli. Summa igitur cura & prudóri dilcre-, ' tioiic vigilandum èli, ne vel bonis operibusjeruiens; mensreprpbaintenrionepolluatur.STireitaquqnb-' ordine debeat fieri ,fiiilicet vt prius fiat quod eli vìi-, Imsadfalutem.Quo iludiofcilicet,vt ardentius,quo vehementius adamorem accendituriQpofine^fcili-1 cetjvnad a?dificatimemnoltó& pro-ximú'Náíii futit' nonnulli imprudentes., qui fcire volunt eó fine tantum ,vt íciát,& baie turpis'Curiofitáseil,alij vtfeian-tur i& hac detéftanda vanitas eli, al i j vt ícientiam -fuam vendant pro pecuniis,&honoribus,& hic ob-íccenus quarílus elisali j vt.ardificent,&ha:claüdabilis‘ prudentiaeíl.Hamvirtusprudentiaretiam linguam' moderatur j, de quadre legitur. Labia imprudentium finita,-narrabuntsverbaautem prudentium Hatera ponde.rabuntur.Sed & qui moderatur labia fuá pru-dentilsiniuseíl¡Diu igitur confiderandum eli j quid’ De prudentia. íó 2ö 3° 2 1 loquendum fit,& adhuc laólté prouidèdum, ne quid dixiflepcemteat.Sapiens aritequam loquatur, multa prius coniidei-at,quicl,cui,quo loco,quo tempore dicat. Nàm fölus ille feil f cóle loqui, qui ordinate no-uit tacere. Ha?c quoque cceleftis prudentia in ipiri-tuali bello triumphat. Vir nanque fapiens fortis èli, & vir doólus,validus & robuftus, quia innititur bello cum dilpofitione. Propterea erit fai us, vbi multa coniilia. Scontrano valde fortitudo deilruitur, nifi per confidimi fulciatur. Quoniam quo plus mens interius fine prudéria cuftoditur, eo deterius in prs-ceps ruit. Mens eteiiim qua intus confili] diicrerio-nlfquefedern perdidit,foris fe per defidena innume-rafpargi t,& eo facilifisäb inimicis vulneratur, quo exttafe polita,quibus Sxagitctur tentationibus,rion intuetur. ■ Qgàw? multafinì,& ^uafintilla,^uanonmidiocri= ■ C a p. . v-- • Vpientibus ad <>ptarum cuiuique rei fine-pertingere duo neceflarialitnt fcire > vi-' Q delicet qua ad eam tenditur,nec ignora-re contraria, quibus impedianturtQua de fe quiiinVfqjnuhcluculenter patefactum fit iter decufqtie prudentia:, aperiendum eftin córifequenti-btisqua: ipfi prudentia: aduerfiintur,quatinusficltt in cörnendätionevirturisexpraxedenribus ad illam obtinendam Jeclor faélus eil alacer,ita ex iis qiiafin-ferufitur,efficiatur pfóuidus.Tantónanque fecurius iter per agitur, qudnto:l acidius quaé fit reótay & qiue fit via obliqua,non ignófatur.Notandum eil tamen, quod ignorantia prudentia: plurimum aduerfatur. ElFaùfém ignoratfa multiplex, quatdam vitioI;i,qu.T exetifationem non habet , & prudenti? cótrariatur, videlicet fi adfit affeótio nefeiendi, qua: agenda firn t, vèrvìtóda, vel negligenda fidenti. Multananq; ne> fciuntur aut fciendi incuria,'aut difeendi delidia,aut verecundia inquirendi. Efi etiam vitiofa prudentia laudàbili välde opp'ofità, qua: triplex eli.Eli enim „ . x . primàpfudentiacartìisjdequaApoftoluSait.Prud&r' libra diferetionis ftuduerim9lpirit.ircohibere.lpfius! 40 ria carnis inimicaeilDeo.H?ciliidiofius'qus cärnis 1 n ' - fufilimpietsquamqiiifpiritus.Vndenéeéllèeiljvt ' eifipfiüs'iiiördinatö amore generecurpugiiiHnim? läböttöfi;S< prudenrii aduerfa.Secundafiftpriidhn-tiaterréna squie pertinet ad diuirias, &horiórés ,de qua fic legitur. Filijquoq-, Agar, qui exquifierfft prüden tiara ,qua- de terta eli,negotiatores tetri & The-man?&fäbulätores,'Ä éxqififitorés prudentia- & in- ; teiiigehrii, viam autem lapientia: nefcieftmt neque ________ ________________ „______„ commemorati funvlemitas' èius.Tertia'eft-prüden-3 bis prius necefle eil, qua: fintviciniorà fini quo. fé? fia diabolica,qua-pértiriér àdmilitiam,dequa-dici---t—1 1 -________________________________________________t^j^èÀèfnmi,^lfS,£i®®ta'àìai,beneSÌitèH?^éèV' rdfièftièkifiÉ.TTùii^ddì-nSfiqfe prùdénfii'éil coti ; mà'thinationititis tégfelè , féhfum verbis velale, qui fÀlfà flint vera oilefidi fe-j & qutr vera fuhr fiilfa de-motìiirare. Oppofiraquoque multum eli prudentia-ahiifiìpraiffimprio.Vtlde énim ed difficile,'« is 'qui fei&pièntèm exiftirndVf fiìentèm fuam prudèfiterfe-gdt.' Nam Vérahomini sfipien ti .1 effici tur humih tas fuSrèxiftimatiOnisi propirrea laudanda pnidefiria is'-eil’i qua éxi.'li m.irionenrfui'cexto pbdeWexarfìinat.' Iridfdiiiatäetiäettpiitfi?a¥'C,5t¥iriaturpfndeffl'tl'2.^i-cdfèjtóm-ijjqm per ménte trailatriiriffrfoi am ' rés-tpEp,fed pàfsionis-fiitphatafits vident, ita