IO 3o De timore. fapientiafuædoctrinæ exordium furnere, quàm à timore domini.Nam & lplius lapientis initium eil timor domini.Tellatur quoque quodam loco fcriptu-Prouc.9. ra dicens, Si enim lapiendam inuocaueris, &incli-Proue.i. naueris cor tuum prudentiæ, li quælieris eam quali pecuniam,& licut thefauros foderis illam,tunc Intel iigestimorem domini,& Icientiam Dei inuenies. Quicunque ergo iullificari cupit, quicunque delide-rat lapientia & lcientia repleri, & qui fal utari dpi ritu munitus anhelat ad culmen pertingere virtutum, non aliunde incipiat, quàm à timore domini, Nam ipfe timorell robur animæ, lumenintelligentiæ, & lûi. 16. falutis fpes. Hoc tellatur Efaias dicens, A timore tuo domine concepimus, & peperimus fpiritum falutis. t AÎibietiamdicitfcriptura,Coronalapientiætimor domini, replens pace & falutis dono. Magna enim falutis fpes,&maxima in profeétu virtutum caufa ell .timor domini, quiafepolsidentemlolicitum reddit ad peragenda quæDei lunt,neincurrat malum pœ-næ,quod peccantibus minatur, aut amittat bonum i o virtutis, gratia:, & gloria:, quod deliderat. Sic enim diffinituripfe timor. Timorellamor fugiens quod ci aduerlatur,fcilicet poenam.Item timor ell fpecia-lis fuga mali,ne perdat quod amat,fcilicet gloriam. Beati itaque timentes Deum,quoniam oculi domi-nifupereos,vt eruantur à morte,confirmetur in gra ria,liberentur à malo,3c defendantur in morte. De multiplici vtilitate titrions. CAP. it. ■ Vemadmodum ex vifu pecuniæ auari cu- piditas accenditur,ita ex narratione vti-litatis virtutum prouocaturhomo ad illas pofsidëdas.Proptereàvt ad donum rimons promoueatur animus legentis,inprimafron-te narrationisipiius, deicribendæ lunt illius multiplices vtilitates.Primo nanque malum culpa: expellit retrahens hominem ab illicito vfu membrorum, fenfuumq; exteriorum , ac affettionum viriolarum, ne anima aDeofeparetur, vel ab illius familiaritate aliquantulum elongetur,quoniam timere Deum nil aliud ell,quàm nulla quæfaciendafunt bona prater-ire. Sicut enim fecuntas elt ad laplum facilis, ira timor à lapfu protegit,quia odit vitia, virtutes cullo-dit, cor fedula vigilantia obferuatab ingrellii eius noxias cogitationes repellens claua terribili,videlicet memoria æternæ pœnæ.Ingerit nanque,licut veraciter,i ta frequenter,quod poli hanc peregrinationem tunc edax flamma comburet, quos nunc dele-flatio carnis polluit,illbfque infinitif baratri chaos patens deuorabi t, quos lalutaris timor ab inani elatione, & à deformitate culpæ non cuftodit. Timor quoque virtutes excitat,ne rubigine ocij confirmantur, quia nihil in fancto propolito ocio deterius, quod nonfolum modo non acquirit noua,fed etiam acquifita confumit.Sanélæenim vitæ ratio procellu gaudet,&crefcit,ocio autem & cellatione torpefcit, & deficit.Quotidianis arefcentibus virtutum incrementis , inltauranda ell mens timore faluberrimo, & viuendi hoc iter non de tranlabio ,fed de f uturo <$■ metiendum ell.A malo prçfentis pœnç reddit timor hominem fecurum.Qui enim timet Deum,nihil tre pidat, quia timor domini fiducia ell fortitudinis & qui illum pofsidet, non corruet. Abundantiam vir- i tutum ac bonorum Ipiritualium introducit ipie timor. Nam principium hollr^ falutis fadixquelapic-tiae,iuxta Icripturarum reltimonia,timor domini eft.De timore autem domini compunblio nalcirur fal utaris, de compuiiblione cordis nuditas ¿cconte-ptus omnium facultatum, de nuditatehumilitas pro creatur, de humilitate mortificatio voluntatum generatur, de mortificatione voluntatum exrirpahfur atque marcefcunt vitia, de expulfione vi tiorujp virtutes luccrelcunt , de virtutum pullulatione puritas acquiritur, per cordis puritatem apoltolica' paritatis perfebtio polsidetur. Introducit quoque ipie, timor caritatem, &ell principium lapientiavNam priufquam anima: Deus lapiat, eam afficit ad- fnuendum, & eam inllruit ad fciendum. Timet Dei iiuflfi-tiarn, timet Dei.potentiam,& tunc lapit,ei Deus iu-flus & porens,quia timorfapor ell. Porro laporfacit lapientem, licutfcientia. lcientem..Radix enim lapientia: elt Deum timere.- O.bedietem reddit timor. > Hocteliatur icriptura dicens,Qui.Deum timent, pratparabunt corda lua, & in confpebtu eius iandtili-cabunt animas luas.Culfodiunt enim mandata.eius, & patientiam habebunt vfque ad infpeCtionem illius.Igitur bhomo, quum audis quod Deus tuu&dul-cis elt,attende quid timeas, vt amore & timore Dei excitatus legem eius cullodias.Hominem timor fortem facit. Nam in via Dei a timore incipitur, vt ad fortitudinem vcniatur.Sic ut nanque in viafectfli au dacia fortitudinem, ita in via Dei audacia debilitatem parit,& timor fortitudinem gignit, vincula cupiditatis dirumpit, fimilirer timor Dei vitium corrigit. Nam timor hominum peccandi differt facultatem,& operationem,non autem aufertded retinet voluntatem, donec habeat opportunitatem vel oc-cafionem,vnde & quos fulpendit a crimine, auidio-• res reddit a4 crimen,&a:ltuat animo,quoufque perficiat, quod malum cogitat. Solus enim Dei timor elt,qui nocetes corrigit, fugat crimina, ¿¿perpetem confert bene agendi voluntatem. Eli etiam fons o vitie,& virtutum cauia,dum periullitiam defert ma iori-.per prudentiam non credit fe libi,per rempera-tiam refugit dilcernereiper fortitudinem fe obedien tiafubdir,non ad difeernendum,fed adimplendum. Nubes etiam carnalium cogitationum & aftedtionu fugat. Nam fi ad momentum a domo mentis difce-dat timor,quali abfente domina: cogitationum fe clamor, velut ancillarum garrula turba multiplicat ,& affebhonum carnalium ignis accenditur. Vt vero ad mentem timorredierit,mox confuliotumui tuofa compefeitur, & more ancillarum fe ad in-1 unitum opus mens ipfa tacite reprimit',tunc cogitationes affeitionelque protinus fe caulis propriis ad vrilitatemfubdunt. Mentem quoque ipfe timor conferuat. Breuisigitur& plena commonitio,qua domino cum amabili timore quisfamulatur. Nam licut remillafecuritas culpas admittit, ita timor de-fiderabilis dcliitafemper excludit, & mentem conferuat. Ipfe timor riuos concupifeentiarum rcftrin-git, reptilia vitiorum de terra corporis humani ex-0 terminat, mare mundi huius conlolidat, vt liiper illud ambulare quis pofsit. Quid plura. Timordomi-ni,gloria,& gloriatio,& lsetitia, & corona exalrationis eil. Deleftabit nanque cor, & dabit la?citiam& exultationem in longitudinem dierum. Laur. Iullin. a i De