THE O R E M A T A. G eft apparet,K ipfum fpeculum plenum effe uidetur,K ha$ bere omnia cum nihil habeat. Pythagoras auté dicit Deli monadem'effe,fyluam uero dualitatenuà quo dogma Pla tonis non difcrepat.unde afferunt primum Deum bonum effe, SC principium bonorum, fyluam uero malorum,nec huic aduerfatur Arido.qui contingendam, errorem,mor// tem, K defeftus oés ad materiam reduxit. Scias auté q? in prima fui nouatione materia, neq? bona,neqj mala, fed in fecunda qua habet formam fit capax bonitatis : pro quam to uero capit priuationem eft capax mali, fic enim eft tur> pis per accidens.ut dicit Piius in. t .Phy .in fine,facit etiam pro hac mea uia Arifto.in.i x.Primac pfiix iuxta fineimubi arguens de infufficientia illos qui-pofuerunt bonum effe principium,inquit quod diminute dixerunt, quia non de< terminauerunt, utrum bonum fit caufa,ut rnouens, aut ut fpecies,aut ut finis,non meminit autem de materia, quia ui dit quod in materia nulla eft bonitas ratione, fui, Kfuit.be ne notatum ibi per diuum Tho. bonam auté poteft com> petere tribus caufis, quia ut amatum copetit fini.i z.Meta. tex.co.36i ut largiens competit efficienti.?.Phy.i 1. ut auté eft uniuócum habet rationem forme.7.Meta.z8.K.4.Met. . text.có.4.}undelucidisfimusThe.in.i .Phyficteaufcul.fup ru&ii.211' tex-8' -inquit loquens de prima materia,fed cur fufeipit ui cibus formas,quia appetés eft diuinitatis,K defpiciens bo ni,uoco autem diuinum, Kbonum prima formam,K pri< K mà caufàm quo referatur collimantq; omnia,K cui quatqj ” res tendit fieri quam fimillinia quanta poteft,poteft autem quanti! natura conceditur.ea uero appetitio,quoniam mo do eft in materia,profeflo uerisfimum puto ^dicitur pro uidentiam fuiffe , quae K turpi defiderium honeftatis, K egenti opulenti?,quantum fit fatis iniecerit.eandem ferme fniam habet Arfit.m.z.de Aia.intex.co.34.ubi feribit. Na£ turalismii enim opus uiuentibus eft qurecuncp perfetta, K non orbata,aut generationé fpontaneà habentia facere ta> te alterum quale ipfum,animal quidem animal,planta aip tem plantam,K reddit caufam quatenus ipfo fempiterno, K’diuino effe participent,feciindii q> poffuntromiiiaenim illud appetunt,K illius caufe agunt omnia qfiscunqj agfit fecundu naturà.unde non eft effe abfolute quod habet ra* tionern appetibilis,fed effe attuale, K diuinù,nà tale habet rationé bonì.unde ut inquit Arift.in princi.lib.Ethic. B ene oftenderuntboiiii effe quod omnia appetunt. nihil autem refert,ut mquitPfiusin.i.l’hyfics aufcul.in tex.có.31. ali7/ quid borni effe,uel uideri bonu.nà ut inquit C ómen.ibi in có.dixit hoc,ut deferiptio fit cóis rebus uóluntafiis, K na* I turalibus,qm ultimii intentu in rebus uolutariis multoties uidetur borni,Knó eft in rei ueritate.intentii uero inrebus naturalibus eft bonum uerum. K ratio huius,ut mihi uide tur.cp ideo femper borni intentaà natura eft borni, uerum Qu'obrem quia ubi teribit Cómé.in.i 2. Prima pliia.in coma S.opus nararUis natura dirigitur ab i'ntelligeritia nó errante, licet in fe non fpCrueri cognofcat agens naturale, tamen dirigitur ad.finem fuum boni, eieifti- af, intelligeiitia non errante, ficut enim fagitta tendit in fi7/ pì’ur'ima nó gnumprafixft,lìcet non cognofcat,dirigitur tamé ad illud neri. ab ipfo próiiciente, fed agens uoluntarium dirigitur à ra* rióne cdiplCrunep poteft contingere, immo cui de faffo, ut plurimii error permifcettir,idéo bonum tale eft qnqg in appareritia,K non 111 exiftentia.ni ut Poeta inquit.per pau ci funt qui poffuntdignofeete nera bona, atque illis mul* tum ditterà remota Erroris nebula. K propter hoc igi* tur contingit 9 appetitus naturalis femper eft refpeflu bo* ni ueri,quia dirigitur in intelligétia,K proufdétia Dei, qui falli noti poteft. K ideo dicit Arift.in.z.Coeli,Kmundijn tex.có.34.q> natura femper de posfibilibus facit quod.me* Ilus eft.omn'e igitur quod moiiet appetitum,bonu eft, aut uerum,alit apparens bonuimiinde Arifto.3 .de Anima-,tex-co.yi .inquit femper quidem moti'etappetibile,ted hoc eft bonum,aut apparens bonum,non autgm omne,fed;aflua* le bonum,aftuaiecnim eft contingens, K,aliter fe habere-. Solutio pui Et ex his patere poteft folutip.q.quat plerunq; agitari con chrxqónis. fueuit,an non effe poteft appeti ab aliquolappetitu aratro OpioHcri- ne regulato in quo magis eligere quis habeat nó. effe, qua miferum effe, K eft.q.mota per Henricumde’Gatidaùoin jr quolibeto primo.q.'io.K tandem.diftinguitde.duphama d*®. lo poenayK culpae,Kinquit.iuxtadoflrinani Auguftini in lib.3 .de Libero arbitrio,^ uoluntas potefteonfiderari ut natura,K ut fic non poteft magis appetere non effe, quàm miferum effe miferia poenx, quia non effe fimplicit’er non habet rationem appetibilis.unde inquit, inanio effe folum modo qualeciicp fit etiam fi fit poenale magis appetit qua non effe.licet enim unum effe magis appetat quàaliudef* fe,ut effe non poenale qua poenale nó effe, tamen nunquà oino eligit.non enim odit effe pcenale nifi propter natura le defideriii getis que nó nihil eft,fed ali quid eft.K ideo di “ citjfiquis dixerit non effe,qua miteni effe,fe malie, refpon i debo,mentiris,quia culli mifer effe nolis,effe uis tamen.Si uero uoluntas eligat aliquid ut deliberatala,tunc fubdiftin guit,aut enim uoluntas eft regula à ratione refla, aut falfo errore decepta, primo modo diftingui poteft de non effe quia ipfum de non effe pispofitum,aut.eft non effe funpli citer:K fic adhuc non poteft plus eligere non effe,qua effe poenale,quia ut diflum eft ipfum non effe fimpliciter nihil habet in te eligibilis : refla ratio nihil eligitnifi fecundu fe eligibile. Aut eft non effe in uno ftatu propter effe melius quod expeflatur iti alio ftatu,fecundu cp Apoftolus cupie* bat diffolui,K effe cum Chrifto, magis eligens non effe iti uita ifta, qua effe propter bonum qiìod expeflabat in alia uita,ficut econuerfo.mali magis eligunt effe hìc in miferia quam non effe., quia maiorem miferiani timent inciirreré h in alia uita.Si autem uoluntas fuerit falfo errore decepta,, ó K hoc circa ipfum non effe tanquam eligibile arationeac ceptii,hoc contingit dupliciteiyaut enim ifta deceptio con tingit circa nó effe in uno ftatu propter effe melius in alio ftatu,ficut cótingit de illis.ut inquit Augu.qui urgente mii feria fete interimunt eò confugiunt ubi melius.fibi fore putauennt. aut contingit circa ipfum nó effe fimpliciter pu tando non effe,effe quoddam eligibile plus ipfo effepoe* nali,K hoc propter ipfius rationis obnubilationem expqe nat perturbatione, qui enim ut dicit Augu.urgente malitia poenali tefe interimunt,fi nullum fe futurum effe omnimo de. crediderint, falfa eft eleflionihil eligentis, naiii.fi eligit non effe profeflo.fi nihil eligere,K fi nolit refpondere có? uincitur hoc modo,Cato impatiés fubiici Carfari feipfum occidit,K multa alia qua: in hoc confiftunt. loquendo igiy tur de non effe abfolute,nó eft magis eligendum à uolun> OpWili tate à ratione refla regulata quii miferum effe. Tamen bea no. tur Doflor in.4.Sniaru, K in Tertia parte fumniiB.q.^.de ubluntate K intelleflu damnatorii, arrembi quxritutruin danari refla ratione uellent non effe. Refpódendo inquit, 1 non effe dupliciter cófiderari poteft.Vno modo fecun'/ ■dum. fe,K ficnullo modo eft appetibile curai non habet ra ? tionem boni,fed fit boni pura priuatióiAlio modo poteft confiderari inquantum :eft ablatiuum p oenalis uite,feualw cuius miferite, K fic non effe accipit rationem boni.carere enim malo eft ,quoddam bonum,ut dicit Arifto.iii.y.Etht K per hunc modum melius eft- diinatis non effe quàinm# feros .effe. Vnde Matthiei. 26. bonum erat ei fi natus non fiiiffet homo ille.K Hieremie.2o.fuper illud,Maledifladi es inqua natus fum.dicit gloìfa HietoiMelius eft nonelte quam male.per fe autem non effe non.eft eligibile,fed per accidens,inquantu eft miferite terminatiuum.Q_uod enim dicitur effe, Kuiuere ab omnibus appetitur naturaliter; non oportet hoc accipere quanta ad malam uitam,K cor^ , t. -ruptam,K eam quté eft in triftitiis, ut dicit Piius in.9 .Etna ,, cój t,inquit enim.Viuere auté diffiniunt animalibus qui/ dein-potétia fenfus, hominibus uero fenfus, K intellectus, potentia fièro ad operationem refertur., fed principale 1 operatione eft. uidetur auté uiuere principale effe uei intelligere..uiuere auté per feipfum borni eft ac locu dum. determinatu uero natura eft bonum.quod aute na ra borni eft id K bonó uiro, quapropter uidereturora / .. bus effe iociidum, nec uero accipere oportet praua uM neep corruptam, neq? in doloribus L fecundii Pfim non quadibet uita eft expetibilis,fed qux