THEO RE M A T A. SoFo fecndg obieAionis. £ tum enim fermonum uerorum eft, ut concordent fenfatis, ut dicit in ottauo Phyfi. Commenta, in commenfx2.quod autem dicit de leuitate,qux generatur ab xquiuoco, patet illa eft ab'.aggenerantanà tertio C oeli,8C miidi.com.x8. agens quantum dat de forma, tantum dat de accidentibus Obie&o. concomitantibus for-mam,mediante tamen forma.Sed có tra prxdittà obiicitur.na fi in motu metaphorico,feu ?qui uoco non inconuenit, q; idem fit mouens, K motum, 6C idem fit in attu, & in potentia,tunc demonftratio Ariftote. rueret in tertio de Anima, text.com.4.habet enim Auer.in commento, q iila demonftratio fundatur fuper duasprò; pofitiones,quarum una eft, q? fubftantia intellectus mate; rialis,recipit omnes formas materiales. Seciida autem eft, q> omne recipiens aliquid neceffe eft, ut fit denudatu ana; tura recepti, Stut fubftantia non fit fubftantia recepti infpe cie.fi enim recipiens elfet de natura recepti,tunc res reciperet fe, K.tunc mouens effet motum, unde neceffe eft,iit: fenfus recipiens colores careat colore, 8C recipiens fonum, careat fono.SChxc propofitio inquit Auerro. eft uera fine dubio.modo fi pr?ditta funt uera dicam fibi,q> in receptio ne intellettus posfibilis cum illa fit motus xquiuocus,non oportet,ut idem non fit recipiens, 8C receptum,.& moues, K motum, quia ifta uera funt,fecunda ipfurn in motu uni; K uoco,qui eft corporibus,aut in uirtutibus,qux funt in cor-fccundi. pore. Amplius autem dubitatur, quia fupra dittum ftiit,q>: forma,ut forma mouet,fed ut in materia mouetur,8C fic di uerfis modis poteft eadem forma effe attiua,8E pasfiua,tiic ftante hoc,fequitur,q> non oportet ponere intelletti! ageti temtanquam rem diftmftam ab intellectu posfibili contra Arifto.SJ Commen.intertio de Anima.in text.cómen.i 7. quia dicunt,q> anima intelleffiua,ut eft forma,eft attiua in; telleffionis,ut autem eft forma in materia eft pasfiua. Nifi effet q? fppofitio illa fuperius limitata, quod in motu atqui uoco,& attione xquiuoca non inconuenit, quod idem fit per fe mouens,8C per fe motum,ideft idem fit per fe intei; ligens,8C per fe intellettum ueritatem habet in omnibus, abftrattis fubftàtns,excepto intelletto- posfibili,qui eft imi? perfettisfimus in genere abftrattorum, ut dicit Commen.in tertio de Anima.in commé. 19. unde talis non intelligit fe effentialiter,fed poft intelleflionem aliorum, ut tettati® Arifto.in tertio de Anima.in cómen.ottauo, K ifta gloffa; etiam colligitur expreffe de mente Auer.ex ottauo Phyfi.-com.40.iam allegato.ubi loquens cótra Platonem de ani; ma rationali inquit.q? illa non mouetfe effentialiter motu I proprio abftrattis,ita q> intelligens, intellettum fint ea; dem effentialiter in ea,ficut eft de primo motore,8C de c?; teris motoribus abftrattis. unde multum difficile eft ihuea nire in naturalibus,8C in fcientia Diuina propofitione,qua» fit uniuerfaliter uera,quia naturx entium funt ualde diuer; fe. Ad aliud dico, q? no poteft dici animam intellettiuanx effe receptiuam ratione : qua eft forma in materia. Et ratio eft,quia eft longe diuerftis modus receptionis materis, 82 modus receptionis intellettus posfibilis.nam ut inquit Coi menta.tn tertio de Anima,in commen.y.in principio. Ma;-teria recipit formas diuerfas, 8C iftas quarunrconclufio iit materia eft terminatio prinis materi? in eis,fed natura in;! tellettus recipit(formas uniuerfales,8C abftrattas,non enim eft opinandum,q> materia fit caufa receptionis (impliciter,, fed eft caufa receptionis, tràfmutabilis, fcilicet receptionis huius indiuidualis entis , ut dicit in eodem.3..de Anima,in co.xg.Dicamus igitur,$ in attioneuera,8£motuuero,qui repetitur in corporibus,aut in uirtutibus corporeis impof Cibile eft,ut aflio, & pasfio ab una , K eadem natura per fe procedant.unde Auer.in eodem loco dicit,q> Philofophi pofuerunt fignum fornix ex operationibus, SC pofuerunt fignum fubietti ex pastionibus, nam ex operationibus de; monftratione-figni innotefcunt nobis fornis,& ex pasfio;, ne innotuit nobis materia,tamen in motu xquiuoco idem poteft effe per fe mouens, 8C per fe motu,ideft per fe mtel-ligens,K intellettum in oibus abftrattis intelligentiis,exce pto intelleftu materiali,& ifte eft intellettus proponis, . Epiloguj, & furnmx totius limi» lationis. Cau/ct eft nobilior, feu perfeftior caufato. j FA M O S A eft 'propofitio, fed noneft uniderfaiitet uera.unde fubtilis Dottor infuis Theorematibus 16 ge ante nos dixit,q? ifta propofitio eft falfa Amplici; ter,fed,eft uera accidentaliter.fallit enim in materia.nam.7, Meta.tex.com.7.compofitum eft magis ens, qua materia’ 8C ratio eft,quia cópofitum eft in attu,8£ materia eft in po; tentia. * { Q_uod ueritatem habeat in caufa materiali ar; « adw guitur ex fecundo de Anima,tex.com.? .ubi dicitur,q cor ' pora phyfica funt magis fubftantix, & rationem reddit di; cens,principia enim aliorum funt,uidelicet corporum arti ficialium,patet autem q? corpora naturx nó funt principia artificialia nifi in ratione materix, ut patet feciido de Ani; ma.có.8.Nifi effet quod ratio ifta ualet in genere materi?, quia corpora naturx funt fubftantix, corpora artis, ut fic funt accidentia,fubftantia autem licet fit caufa accidentis in genere caufe materialis eft prior accidente.7.Metaph.tex. com.4.in caufa igitur materiali in his,qu? funt eiufdem ge neris non tenet, fed in his qux funt diuerforum generum, ut fubftantia,8C accidens tenet.} Sed fi quis inftet,q>mate;. * ria eft sterna,compofitum ex materia,&C forma eft cor; InihatUs ruptibile.modo prius natura,K ratione,8£ tempore eft per fettum imperfetto,corruptibili autem incorruptibile,ut te . flatur Arifto.m.S.Phyfico.in com. 8i tex.7j'.materiaigitur eft perfeftior compofito.Nifi effet,q> licet xternuminquà Solutio, tum xternum eft,fit prius perfeftione corruptibili inquan; tum corruptibile eft,non tamen quodlibet pternu eft prius quolibet corruptibili.nam materia cum fit ens in potentia non poteft effe perfeftior forma, aut compofito,qUX funt in aftu,quia perfeftior, ut fupra habitum fuit, noninféqui; tur gradum prxeifum entis,fed entis in aftu,nec maior du ratio, abfolute in iftis,que funt hic,atteftatur maioréperfe; ftioné,alioquin mineralia , & lapides cum habeant magis perfeuerantem, 8C diuturnam permanentiam effentnobi; hora plantis,K animalibus,quod eft expreffe falfum.Pro; pofeio etiam fecundum Scotum locum nonhabet de for; ma-,fedhoc non teneo iuxta uiam Auer.BC Arifto.quiin.71 Metaphy.tex.có.7. eadem ratione uult formam effe priusj & magis ensutroq?,fcilicet, tam refpeftu materis,qua re; Sol]fo|5 fpeftu compofiti. Scoti autem ratio quam innuit hiqfolui nijScoti. poteft.nam inquit, forma cum fit pars,eft impeffeftior to; to. Et poteft confirmari fua ratio per Auer.mj.Metaphy; conimene? y. ubi habet, prioritas partium ad fuum totum eft prioritas materix ad forma, fed prioritas totius adpat fes eft-prioritas formx ad materiam.modó refpeflusma; M teri? adformam eft refpeftus iinperfeftioris ad perfeclios neceffario.Ad hoc dici poteft,q? licet prioritas partiti qua; -f titatiuarum ad totum integrale fit prioritasiinperfeftioris ad perfeftius,8C materix ad forma tamen in partibusqua; litamus hoc uniuerfaliter ueritatem non habet-, unde for; ma eft tota rei perfeflio,X omnem perfeftionem qua ha; betcompofitum,habet à forma. Falfà etiam eft propoli; lio-de efficiente uniuoco. ciarli eft,quia in generatione uni uoca generas,K genitum funt eiufdem! perfeftioniseffen; tialiter,ficut homo generans,8C homo-genitus.nam inm; diuiduis.eiufdem fpeciei non eft hoc prius. &C illudpofte; rius,iit dicit Philofophus in tertio Metaphy.in tex.cóme; 1 r. Fallit etiam de fine intrinfcco,fiue de fine rei generat?) quia talis eft accidens, quia non eft.nifi ipfa propria opera tio.Fallit etiam in caufa iiiftrumentali.ficubi-igitur-famoU propofitio ueritatem habet,eft de efficiente xquiuoco ; » de fine extrinfeco. MotM qui eft ab extrinfeco motore eft uiolentuf. p'8pWf CO L LIG IT V R ifta propofitio ex mtenuone Philofophi in feptimo Phyfico.in text,eónie.d?ch niOjUbi'diuidit motum in loco in motum exfe,ide ab-intrinfeco,8C eft motus naturalis,8C in motum ab ex®. feco qui eft quadrifariam,uidplicet,pulfip,traftio,ueftLO„ef uet-tigo,