» mr. «k T Qui & qui- j\J liter eà im- Alt? 1 pugnet Scotus. Odiare). Gabriel. Vi. VII, lnmtn illices;fi defeendero injafernum, ades.] Perinde ergo exiftimatiit dicere [Ibi ades] vel [mèaddu'ces,]aut [ibi me renebis:] non certe alia róné,nifi quia operatio habet adiunttani rea lempiefeniiam. Ratio D.Thomx expenditur. Jlhilominus Scoto in 2.dift. r.q.j. & ini. . i dift:.37:& ibi Ocham,.Gabrieli,& alus non folum illa nó eft viiademonftratio, verum nec fuffìciens.ratio.Primò,qLua illud principiò ; mo uens,& motu,debeqt effe fimul;non eft hatte-nus-fatis clemonftratum, nam Ariftotcles nulla eius rationem à priori, imo ncque à pofteripri generalem rationem adducit, fed foltim ij probat induttione quadam latisiincgrta qua?, in nonnullis fingulapibqs dpficerq: yidetup; in .aliis eft tam occulta vt experimento nó cóflet. Secundo ac precipue,quig, licer demus eam conditionem effenecqflaiiam .in agentibus finitis,in Deo,qui infinita virtute operatur, non eft curfit neceflaria,nam fic,ut ex limitatione virtù- B .tis ptouenix^agens^finitum in fph^ra limitata operetur,& non vitra,ita neceffitas reaiis prxfen nix & coniunttionis, cut^paffo.pót ex limitatione virtutis ^uenire. VnclqAriftot. in dittò lib. ad AÌexand.ciimretuljffcfnónullos, veteres fen fiffe Deum in rebus omnifips, effe ,ob hanc ip-fam rationem quod fcilicer omnia efficiat : bare enim flint Ariftotelis verba, [yetus fama eft, óc quidé hxreditaria mortaìiò omnium, vniuerfa a Deo,& per. Deò nobis efleconflituta. Nec vero vlla natura. perifefuftìcftjOcb.tuiaiàiptequafllefe rat.Qtiapropterjnotaj^auonqfvcteres.npnnull, addotti fune vt dicerent hxq omnia Deoiò effe piena. Cò igitùr hanc fententiam Ariftot. rètu-liffetjfubiungitdiuinae excellent jx magis ,có neri ire, vt jn vno ac (uprcnio loco refidens, omnia inde conficiat.Significat ergo, licèt in inferiori-bus; & i mperfettis caulis- fi t èa neceffitasconiiin ftionis vel propinquitatis ad eflcttum,vtcò agere poffint, in cauta tamerfeminente & infinita nullam effe huitifmodi nèceflìratem. Et confirmatur primo,nàm in agentibus natu j-j ergo ex attiene Dei non potefì definite colligi-ralibus pó'tinteftigi hxcneceffariacóditió vtan- v'“" ;----j;--------- 1 - tecedéns adattioncm, eò f'empet (ùpponant fubiettnm in citiod,agant,ciiius propinquitas & applicationecefìàriò'ftlpponenda fit:at \;erò in ■DeOjfàltem quoiid primam & prxcipuam attio nem,eique propii-lfimam, qux eft creatio, non póth^ccònditio prxftipponi ad àttionem ; quia ex parteeffettus nihil fiipponiturin quo Deum effe oporteat ad agendum in illud : ergo ex hac attionc ve! effetto eius non pótàpoftcriaricol- • ligi hxcconditio.Quòd fi dicatur, in hac attio-ne Dei hanc conditioficm effe conlequéntc,non antecedentem ad ipfarh attionemffeqiiimr in pti mis,ex hac diurna attiene non colligi exiftcnt-a Dei inrebus,fed aliundeoflendendam effe illà cónfecntion'enuNam vis 11 lius ìllatiOius no pdfife t fumi ex caufalitaie, neqtie ex conditionib. ad caufandnm requifitistergo mediò aliud eft querendum, vnde pròbeturex tali Dei attionc fequi talem prxferitiam. ■ Confirmatur fecundò Theologice,quia-nuq Sed.VlbAnDeiimmenfiraspoffitdemonftrari. 62 roc*rxcedentibùs diversi, [Si afcendero in cce- A de fatto ditiina vinate fit vt aliqua caiifa iinme-' r - c----diate operetur in diftans,vr in materia de incar- natione de-Chrifti humanitate probaiti,ergo nó eft ha?c conditio ita neceffaria ad agendum, vt prorfns repugnet (ine ilJaoperat'ùergofi per irri-poffìbile fingamus Deum ccimtota viriate atti* ila infinita intendila ,'quam nunchabér, effe in vno definito loco, nihilominus pofìet agere in locis di flantibus ,• quia talis niódus àgéndi in fe nó inuokiitrèpughantiajergo nó repugnaret vir tuti infinita fi alioqui non effet'immenfa : ergo putrelle ex attionc Dei in aliquo loco no fequi- ■ tur reaiis prxlcntia & exiftentia Dei inilio. Re-fpódent aliqui,- ex attione Dei inferri hanc pra?-ientiam non vtcuuque/euaditinttis propriis có ditionib.Déi in agendo,l. agir vt pnmò, nrin-ttpale^&r perfettiffimum .agensmam indefequi-tùr agere infinita virrute,&confeqtiérer effe vbi operatur.Et in'ìdermfe-re redit quod a I li refpon-dent,ex attiorie Coi licer Dei in aliquo loco,in me diatè fequi aut Deum ibi effejàUt virtute infinita operari;q> fi detur primum,habetur intenmrmfi aut detur fecòdum,ex hocipfo infertur ét aliud, 'quia virtus infinita non-ex indigentia, fed .ex per fettione fècum affert hanc ptxfentiam ad rem in qua operatur. Veruntamen bocrefponfio in primis diuettitab intentione propofita,quia non demonftrat vbiquitatém Dei ex attiene , fed ex infinitate,quod pertinet ad pofleriorem viam de monftrandi infra trattandam.Et deinde non eft perfe euidensillaconfecutio, in qua ex infinita Virtute ad agendum infertur immenfnas :nam hx lunt veluti quatitates diuerfarum rationum, ffcut intendo, &-estendo: nam infinitas virtutis adiux eft quali intenfiua, immenfitas vero eft quali infinita extendo, vnde non eft euidéshac ex illa fequi,nifi ad aliud prius mediò reuocetnr. • Tertiò. principaliter augetur difficultas, quia, licèi omne agens immediatu debeat effe conium vin' àura effettui,non tamen quodliber eodem nio-do.Eft enim quoddam agens immediatum ( ve aitint)immediationefuppofiti,aliud.immediatio ne virtutis; de illo admitti pót debere per fe ip-fuin effeconiunttum paflo: de hoc vero minia mèifatism. eft vt virtus ems fit paflo conitinttas ' Deu per le ipfum effe immediate in omnibus, led vel perde,velpervirtuté fuam. Nifi fortaffe fuppqnatiir,Deum agere in omnibus immediate immediatione fuppofiri, quod noneft euidés, imo à multis ét Catholicis & Tliomiftis negatur. Refpódent aliqui,etfi Deus agat immediate immediatione virtutis, fatis inde inferri per fua fubftantia adeflè fuis effettibus, quia virtus eitis non ert alitid à fubftantia eius.,Sed contra, na & eft virtus propria (eu inhata agenti, & eft virtus diffida, vt in Soletlux eft virtus innata, influentia vero aliquacft virtus diffida.- De priori, veru eft virtute Dei effe fubftantiam Dei,tn cum dicitur immediatè agere immediatione virtutis,fi diftin guendum hoc eft ab immediatione fuppofiti, [non poteft inteliigi de virtute propria innata,fed de difftlfa.]Haec autem non eft idem cum fubftantia Dei,vt per fe conflat: ergo ex' attione Dei non poteft colligi Dem effe in omnibus per fuam fubftantiam leti virtutem innata, quod idé eft fed folum per virtutem diftnfam. Tom.a. h j Quarto