------------------Jiuifione enrisin infinitum & infinitum. rra Deum vel creattirasexcogirari poteft,vt lett. A tendimi^ vero habet,iam eft completa diuifio feq.magisdeclarabimus.Deinde, quia illa me-bra maxime inter fediftant,vt fnpra citata dilpri |tatione,fettione4. declaratum eft. Atque hinc etiam conftat neceffitas huius diuifionis, quia prxter ea qua iri friperioribtis trattata funt, nihil eft commune primo enti cum exteris omnibus,cum tamen reliqua omnia multa habeat in quibus inter fepbnueniant. Nam primu ens, nullam habet caufam, extera omnia illam habent : bxc in certa genera Ai fpecies diftingui poffunt,illud extra omne genusexffit; in illis omnibus aliquis modus compofitioms reper-rinffioc omnino. finiples,& extra omnerneom-pofitionem txiftit. Neceffarium ergo fuit, illud primum ensa exteris feiungere, vt illius ratione feparatim explicata, qux exteris còmunia (unt, diftinttè ac peri p icti è trattari potjìnr. Atque hinc conftàt fecundò ( quod in prxdi-v’ fta etiatpdifput. fett oneq. probatum eftj ptae-riiAi j □; bittatri diiufionem fecundum le, Ai ordine do-fiópnma^ ftonX primam effe,& notiffiinam, quatiquarti viotUlìnia. 'fortèquoad nos non fit ita nota, ficqt eftdiuifio entis in fubftantiam & accidens, ve| alix fimi-lés,qux fcnfibiis propinquiores lunt, & ideò à nobis facilius co'gBÓ(cuntur,prxditta autem diuifio ex ea parte,qua includit Deum effe, &ha-bérèeffentiam feueptifatem illimitatx cuiuida naturx& perftttipms,diffidiuis à nobis attingi qjsr ac declaratur.Quia tamen in tradenda hac fciéntiaordinem dòttrinx ferùamus,idcò ditii-fionem hanc primo joco meritò conftltuimus. Diuifio entis in ens à fe} & ens ab alio. TErtiò colligitur ex dittis, poffediuifionem liane bimembrem multis alus modis, feti fub dmerfis nominibus, & conceptibus tradi, qui tam ad eam declarandam^qtiàm ad demon-* filandam,deletu ire; pofftint,quanuisin eandem rem omniacoincida!», vt ex ipfis terminis con-flap.Nam,v.g.diuidipoffct ens in illud,quòd ha bet effeà fe,& illud quod habet efleabalio.Qna diuifionemanigit AugUft.hb.decognitione ve ugu * rx vitas cnp.7. & ad offendendum, Deum effe, eam primo lococonftituit.Eft enim fub illis terminis diuifio nonflima & etiideritiliima , q’u a manifeftum eft,multa effe entia, qux habent effe communicatum ab alio, quae non exifterent nifi ab alio effe reciperent, vt experientia ipfa faris probat, Riitliis efteuidens nonomnia entia poffe eflehuiufmodi,nam, fi omnia indiui-dua alicuius fpeciei furit ab alio,neceffe eft etiam totam fpeciem ab alio effe,quia nec fpecies exi-ftit, nili in indiuiduo, neque indJiudua habent alium modum connatu ratem recipiendi effe.ni-fi quem fpecies poftulat j ego,fi omnia indilli-duataba funt vt ex fe non.habeant effe ,fedindir geant efficientia alterius vt illud recipiant, tota etiam Ipecies habet eandem indigentiam & im-perfettiQnem. Q^p fit,vt non poìiit tota habere effe ab aliquo indiuiduo illiti, fpeciei, quia non potei! idem efficerefeipfum tdebefergoà fupe-jioriente recipere effe. Dequorutfus mucftiga-duvn eft an habeat ex le effe,vel ab al.o; nirrn, fi tetabctjjam eft completa diuifio quam in- quam intendimus,fi veto habet ab alio, fi militer oportebit rotam fpeciem talis ent is ababofu-periori trahere originem, non poteft autem in infinitum procedi,tum quia alias vel nunquam incepifferdimanatio vhiusabalio.vel nunquam ad hoc ens producendum petueniflet poft lnfini tasemanaiiones vnim ab alio, tum etiam quia non poteft tota aliqua collettio eftettuum effe dependens,quin fupponatur aliqua res, feti cau-fa mdependens,vtpftendeturdifputatione (eque ti,fett.i.S’jftédumeftergo neeeffatiò in aliquo ente,quod ex fe habear effe, à quo ducant originem omnia,qux tantum habent effe receptum. Et hoc modo eft euidens prefitta diuifio, fine ft lud ens,quod non eft ab alio,led à fe,fit vnum fi ue plurajhoc enitn nume non agimus, fed folù , quòl omnia éntia ad illa duo membra reno- ’ centurjqux manifi-ftam oppofitiopem feu con-tradittionem inter le includunt; & ideò nò pof- ;i funt non cffe,& djftintta,& adaequate ditiiden-tia ens. ' Nam quoddiciturex fe vela Te effe, licètpo- vlfc B fitiuìim effe videatur, tamen folam negationem addit lpt1 enti, nam ens non poteft effe à fé'per pofitiuam originem & emanationem,dicitur ergo effe à ie, quatenus fineematione ab alio habet effe, per quam negationem nos declaramus pofitiuam & fimplicem perfettìoném illius entis, quod ita infe& effenfia fua cìauditipfum exiftere,vt à nullo illud recipiat,quam ’perfcttto nem non habet illudens, quod'effe non habet nifi illud ab alio accipiat- Et iti hunc modum exponendi liint aliqui lantti, cum dicunt Deum effe (ibi caufam fili effe, vel luiftant x fui aut fapientix.Sic Hieron.ad Epltef.j.ait, [ Deus fui origo tft, liixque caufa iiibftantix. ] Et Augufti lib.S3.qq.qua?ft.i5.&~ 16 ait Deum efltcamam fapieniix fuse, & 7. de T1: i vie. cap. 1. loquens de Patre ait,[Quod db eft caufa vt fit, eft etiam cati fa vt lapiens fit. ] Hat namque locutiones omnes negatil e interpretandas iiint. Non videtur autem Lattantius,qui Deum ait fe iplurnfccif-felib i.de/alharehgionec.y.pratdittam expolitionem admittere, dicit enim etiam ex. tempore fe Deum fecifie, &■ pro fundamento fiimit fjeri q non poffe vtid quod eft,aliquando non ceperit. qui'error ip hoc & contingens. RVrfushinc facile declarantur ahi termini, VXIE, fufo qinbus illa diuifio tradipoteft ,& id re clteadem,quantusfecundum rationem'fub di-uerlh habitudine,vel negatione declaretur; ficer godiuidi poteft ens in id quod eft fimplicitej.ne ceffaritim,& id quod eft non neceffarium. j feti continges late li.imptum.In quibus terminis ad-? nertendum eft primo,hienon fumi neceffarium & contingens, vt dicunt habitudinem cftettus ;ad caufam,naturaliter aut lit-eiè agentem, vel quae poteft,velnòpoteft impediri lub hacenim latione dittum eli ce neceflario & contingenti fuperius trattando decaufi'p'ed lumitur recefi fartum afilolutè in ratione cxiftcndij quo modo cns