Se&LRe&ene diuidatur ens in finitum & infinitum. j ens necèflarium dicitur illud, quod ita habet effe, vi non polfit illo carere,cui códiftinguitur feti opponitur illud ens, quod ira eft vupoifir non ef-fe.vel ita non eft, vt poffiteffe. Confiat igitur ex procedenti diuifione, debere effem entibus aliquo i fimpliciter neceffarium, nam illud ens, quod ex fe habet effe, & non ab alio, npn poteft non effe (impliciter neceffarium, quia nec fe ip-fum poteft fuo effe prillare, vt per fe notum eft, neque etiam ab alio priuari poteft, cum ab alio non pendeat : nam qui ab alio effe non habet, à nullo alio conferuatur in efse;& hoc fenfu dicitur ex fe effe ; ide.òque omnino illi repugnat no effe- Et hinc vlteriusfit, praeter hocens,quoJ eft (impliciter neceffarium,effe alia non itaneceffa ria,atqueadeòcontingétia,S,late loquendo,omne quod poteft non effe, vocetur contingens- Pro batur,quiapreter illud ensquod eftàfeffunr entia ab alio recipientia effe :haec ergo, cum ex fe non habeant effe, ex hac parte nbn repugnat eis non effc:& aliunde,ficut ab alio pendent, à quo illud recipiunt, ita & poffunt non recipere & co fequenter non effe. ix; Dices,fi fingamus,Deum agere neceffariò ac Duplici db- fine libertate,res ab illo manantes effent entia ab (a" tamen effent entia neceffariaiergo forma liter,& ex vi terminorum non reciprocatur haec du0»membra.Er confirmatur,nam Verbum, vel Spiritus fanftus poteft dici ens ab alio, quia non habet effe,nifi per emanationem ab alio j & tamen eft ens fi mpbcitqr neceffarium, quia non procedit per liberam produótionem,fed natura-lem,& neceffariam. Refpondetur, incipiendo ab hac confirmatio-ne quoniam Theologica eft, bicnon vocari ens ab alio nifi quòd eftab alio per veram caufalita-lem.nam lumen naturale ex quo mine pbilofo-phamuqnon agnofeit veram produtìionem & proceffionem realem fine veracauialitate, neqj fine diftinéfione in effentia & effe, inter ré producentem,& produéliuam. Indiuinisauté per-fonis non eft hic modus emanationis, quia im-perfeflus eft; & ideò, ficut omnes funt yerus & vnus Deus, ita omnes funt vnum ens à fe, ora» nesqueeffentialiter cóftituuntur per effeniiam, ’ quse eft futim else incaufatum, & improdudii, atque ita quaelibetperfona eft ens necefsarinm, no folurn quia necefsariò manar/ed etiam quia efsentialiter conftituitur per efse & efsemia omnino improduftam.-quamuis enim perfonadiui na producatur,non tamen eius natura,fed communicatur perfonae per eiufdem perfonae produ éfionem.Non eft ergo,quod ab ilio myfterio ar gumentum ad res creatas defumaiur. xt. Ad argumentum ergo in primis dicitur, data nèejffarioUS *^a hypothefi,adhuc non fequi,oia entia efse ne-ageierTali- cefsana,quia no ora fierent à primo ente folo & qua enùa ef immediate ac tota virtute, & fine refiftentia vel ceflària."6* impediméto alterius caute, ex quib.omnibus ca piti bus prouenire poteft,vt res, quae nunc recipit else poftea illud nó recipiat,& è cóuerfo.Vnde, quauisaliq philofophierrauerint afseréies,Deù agere necefsariò,nullus in negauit dati multa en tia non necefsaria,cum id, vel experimento 1 piò, notilfimù fit in rebus cotruptibilibus,& fucccflì uis. Et, quanuis ex illa hypothefi aliquod ens fa-étum efset necefsarium,non tamen exintripfeca A neccffiiate& qdditate ficut Deus, fed folùmex neceifitate extrmfeca agentis . Et ideò Auicenna libro olìauoMetaph) fic.capit-4.& 6-dixit, tan- Auicenna. tum illnd enseffeneceffarium,quod ex fe eft, nó scoi-t. dìft. vero reliqua enfia, etià fi ab alio habeat neciifiia- s <3+' rem efsédi, qui fortafle loquitur de neceifitate nò fimpliciter, fed ex fuppofitionea&iòis prime cau la?. Quocirca tandem dicitur,illam hypothefim fallam effe,nam illud ens quod eft à fe.non necef fariò fed libere fe communicat extra fe j & ideo proter illud nihd eft fimpliciterneceffàrium-De qua libertate primi entisin agendo,quantum vel Philofophorumautoritate,vel naturali ratione ha ben poteft, pofteà dicemus. Sed obncies rurfus, nam entia incorruptibilia, incorruptì-etiam fi finrabalio libere agente, vocantur enfia bilia qua ne neceffana à Commétatore lib. de fubftantia orb C5 librai, deccelotexf. 13Ó. & libro 12. meta- tnemat. phyf.text. 41. Cuius fententia in hac parte approbat Ditius Thomas quaeftione j-de potent, art. 3. Refpondetur ex eodem Djuo Thoma 1. parte D. Thomas. qu$ft.9.arr.2.& 2. contra Gentes, capite30.& 5 5 .^quiuocationem effe in voce neceffitatis. Vno enim modo fumi poteft jr incorruptibilitate,quo fenfu creaturae incorruptibiles dicutur interdem entia neceffana,qa, ex quo femel funt non habét intrinfecam potéfiam ad non effe, fed, quantum eft ex fe,perpetuò durant, quq fine dubio eft aliqua necelfitas effendi,cum excludat aliquà poté-tiam,icilicet intrinfecam,ad non effendum-Nihil lominus tamen talia entia nó funt fimpliciter, & omni modo neceffaria,quiarieque ex fe, neqj ex quidditare fua habét effe, neque ex neceifitate ab foluta illud recipiunt,aut cófeiuanr.Cum ergo di ftinguimus m praefecti ens neceffarium a nó ne-ceffario,neceffitaté fumimus priori modo.Et hac ratione nullu ens,quod eft ab alio, eft neceffariu fimpliciter,quia, faltem per potéfiam inalioexi-ftétem, poteft amittere effe , quanuis m ipfo non fit intnnfeca potétia vera & realis ad nó effe,qua: folumrepetitur in his, quae habét potentiam phy fica & paifiuam ad aliud effe,repugnans & ìncò-patibile cum proprio effe, in alus vero fufficit poteria logica vt ita dicam,ad nò effe, qua; ex parte eoriì folùm dicit non repugnatiam, in caufa vero exunafecadicitpotétiamad fufpendendum aftio nem,qua confert effe-Sicigii ut conftat, diivfioné hanc eandem effe cum precedenti,quanuis priori modo detur fub rationibus notioribus, & qua: pauciora principia fiipponiint. ‘Diìiilìo entis in ens per eflentiam,&per participationem. PRaetereà folet eadem diuifio fub his terminis tradi,ens aliud effe per effentia,aliud per parti XIII. cipationem, qui reipfa fupeiioribiis aequiualenf: nam ens per effentiam illud dicitur, quod per fe Ie,& ex vi fux effentia: effentialiter habet effe nó receptum nec participatum ab alio: ens autem per participationem è córrano dicitur illud, quod nó habet effe, nifi communicatum & participatu ,ab alio- Ex qua terminorum declaraqone cóftat, diuifionem hac xquipollere procedentibus. Vn-de Diuus Thomas 2. cont. Gent. capitii. 15. air, n . J)"cù effe ens p éfsétiam fua, quia eft ipfum effe: ' ThwS’ Tom. 2, A 2 & lib»