.fnortMuSi & venialibus. / ximum perfequendo, temerariè eum indicando 3 & fimilia. Vnde Auguft.àllu-«lens ad ha?c; peccatum fic definiuit. Peccatum mortale-eft diótum, vel fàótum , vel concupitum,contra legem Dei : & meritò ,• aètus enim ma'lus,in tantum dici tur humanus 3 inquantum eft a voluntate, feu mente : qui adus aut -eft elicitus ex quo exeunt mais cogitationes , & defideria ,-aut eli imperatus , ideft ad ex tra perduÓlus, & yt fic,àut eftlocutio, autoperatio, ex quibus proueniunt iniu-ria?, blasphemi®, Se mala opera, reóìè igitur dicitur, peccatum effediétum , vel faótum, vel concupitum. &c. Er pro meliori intelligentia, omnesparticulas per ordinem declarabimus, vt differentiam intqrpeccatum mortale ,& veniale colligere poffimus. Primodiitum eft( peccatum mortale effe deordinationem aftus humani ) pro genere, nam fubftantiaatftus proprie, puta aótus fornicandi, feu fornicari, tam in genere .entis fumptus, quàm in gènere moris, poni tur quali materiale in definitione peccati, & noe inquantum voluntarius,ideo additum eft (humanus) ait enim Auguft.tolle voluntatem,&peccatum non erit. Secundo didum eli ( contra praeceptum ) nam quod atflus humanus fit malus, habet ex hoc, quòd caret menfura, & rettitudine debita, debita autem menfura , Se reftitudo confidit per refpeóìum ad.aliquam regulam, à qua fi deuiat , aétus ille redditur immenfuratus , Se obliquus : regula autem non eft aliud, nifi ratio humana , & lex Diuina , pro quibus dantur praecepta, ut fupra diétum eft, & ideo dittum eft ( contra praeceptum ) pro formali,, quia in hoc flat tota ratio peccati in vniuerfali , tolle nanque praeceptum , non remanet ratio peccati, nam facere contra confida Diuina , regularitei non eft peccatum. - Tertio diftum eft, ( contra pr^ceptum Diuinum, velhumanum ) vt compre-hendanturomnia praecepta diuina, naturalia, pofitiua, Ecclefiaftica leges humans legitime c-ondit®. Quarto diètum eft,quo ad leges humanas (-promulgatum,receptt!m, Se non derogatum ) dum enim leges non piomulgantur , non tenemur illas obferuare , & promulgat® cum’ fint, fi non acceptantur, non obligant adir. ortale,pariterque fi poftquam recepta funt,fucceffu temporis funt derogata , aut ftatuto contrario , etiam de primo mentionem non faciente , aut contraria confuetudine rationabili tamen ySe per decem annos continuata , vt ait Silueft. Verbo Gonfuetudo.§<6.aut denique per non vfum,legi$latoreidfcien te, & tolerante. Quinto dictum eftfi sterna poena munitum ) ad excludenda quadam pratee-pta, etiam Diuina., qua? non obligant ad poenam xternam., ut mendacium aliquando iocofum,officiofui,n,&huiufmodi,quadam etiam precepta quorum au-Gtor non intendebat obligare ad mortale, vt finit ftatutaDominicanorum , & quorundam aliorum regularium , prout etiam habetur in regula Sancti Patris Benedicti, qui poenam corporalem uanfgrefloribus ponit, Se in omnibus regulam ponit in, manibus abbatis. Sexto dictum eft( contra aliquod pro tali habitum: vel fit tale dubitatum ) ad comprehendendum peccata facta contra confcientiam dictantem, uel dubitantem ea effe mortalia, quamuis in rei veritate talia non fint\ -Septimodictum eft(contra Diuinum confiliumcont’emptum)quiaSe fi Diui-aaconfilia non obligent,ut dixi,tamen ratione contemptus tranfgrediens mor-taliter peccat. Ocrauo dictum eft ( contra falutem ànima? proximi fpretam ) quia qui facit jJiquid,£> de fc nó eft mortale.putans per illud,proximù fpiritualiter.offèndendo .jnvrwlite* 8t Defmtit propria pec. CAtt m 9Ttabi .