De tUtu Hominis pojlpeccatum.Cap t.2.3. 5 L I B E R sententiarum EX SACRIS LITERIS . Et antiqms EcclefieDtAwibtu collettarum. • DESTATV HOM1NISPOST peccatvm. a Aug. Itb. de gratta A —--------------» ■ CAPUT I. Effe in homine etiamlapfo liberum atbitriUm. BÙòniam funt quidarft qui fic gratiarri Dei defendunt , ut negent hominis liberum àrbitrium : aut quando grana defenditur -, negari exiftiment liberum àrbitrium: bine aliquidfcri-bere curavi, a RevelaVit autem nobis per fcriptdras luas fan-étas,effe in homìne liberum voluntatis àrbitrium. Quómodo autem révelaverit, commemoro vos j arbit. non fiumano eloquio,fed divino.£ c i Homo ad imaginem & firnilitudinem Dei fa- B libido ftus»c . c .2, In manu.confili) fui reliétus eft j d c Gen.i Bautte potuerit ttanfgrcdi , quinonefttrànsr-AEccli- gredus.f fr.iy. Pattina eft cnim animi liberum àrbitrium i e£cHf^ciuodqui nugàtorijs ratiocitìationibus labefaétarc jl. conàntur ; ufque adeocaxilunt-, ut neiftaipfa quidem vanaatquefacrilega j propria voluntate fe f Augi dicere intclliganr.f Acqua- Quis' autem noftrum d'icat quod primi homi* tit.ani- nis peccato perierit liberum àrbitrium de huma-wx,cap. no genere ?g 36. - g Idem ' Li. ad E auffa, t.1. h Ibid. conàntur 5 ufque adeocicilunt , ut neiftaipfa quidem vana atquefacrilega j propria voluntate fe nis peccato perierit libertina àrbitrium de hurria- Nain ufque adeò in peccatore non periji ; ut per illud. peccent; maxime omnes quicumdele- C Cationepeccant; & amore peccati, hoc eis placet quod eìs libet. Zi Magnar tamen liberi arbitri] viresj quas, cùm condereturhomo, àccepitji peccando amifiti in mottemTapfiiseft,infirmusfaéì:us eftj àlatronibus femivivùsretóus'eft. 2 Ondefit c/uod etfi in ftatu naturi integra?,quan- i Idem Ondefit quod etfi in-ftatu naturi integra?,quan- ferm.z. tum, ad lufficientiam operativi virtutis, potcrat deverb. homo per fuanaturalia velie & operati bonum iute Apo.c.6 naturi proportionatum 5 quale eft bonum virtutis aèquifiti: non autem bonum fuperexcedens,» quale eft boniim virtutis infufe .-tamen in ftatu kS.Tho. natura: corruppe, etiam deficithomb ad hoc quod 1.2.7. ...... 109. ar.2. lS.Tho. Jbtd.& confer fi ar. 3. fecundùm naturarvi fuampoteft, ut non polli t to- B tum hujulmodi bonum iraplere per lua natu-ralia./< ' C A P. II. Non omnia opera peccatori} effe peccata. | Uia tamen natura humana per peccattìm j _ non efttotalitér corrupta, ut feilieettoto m Aug. bono natura? privetur,peteftetiam in ftatu natura; defpìr. corrupti.per virtutem fui naturi aliquod bonum <5 Z/r. particolare agere ; ficut edificare domos,. plantare c. 28. vineas,A alia hu/iifmodi. I confer Quatta funt & tlla qua? ad falutem iternam ni- ij.Ite bil profunt impio aliqua bona opera, fincquibus •/’-J. & difficiliime vita eujufldber peffimi hominis inye-107. nitori»» Quòque p’rsfentem vitam decenter exornant; sterni tamen beatitudinis proemium nonhabent, quia.retìas afliones & bona ftudialua, nonadejus làu'dem àtquè hòn'órem referunt à quo accepe-runt. a a Profp. 'tffkCali's ergo aliqua quidem bona qui ad focie- lib.i.dé tàtis humana? pettinent iquitatèm,ineffe poffunt; wocat. fed quia non chàritate Bèifiunt , prodeffenon gent.c.rp poflunt. b b f«Z- ■■Ci a p. IÌI. gent.de ’ . ,r. ' Incarn. Gratta, hecejjiteu. c QVia Hfhen totum Bonum Cibi Connaturale nópòteft homo,ita quod in nullo deficiat; c cB.Th. Immo nee per natura? vigorem bonum aliquod, quod ad falutem pertinet viti sterni, cogitare ut expedit^àuteligere, livefalutari,ideft,evangelica? prsdicationi conlentire pòffìtj abfqufe illumina-tione & infpiratióné SpirituS lanéti : d Ideo adjutorium Dei etiarti renatis ac làniftis conc.A-iempereft imploranduinj ut ad bonum finem per- ranfie.2 venire,v.el in bono poffint opere perdurare;* e Can. Cameni™ quantUmcUnquè natura aliqua cor- lo.ejufì ■ poralis vél fpi-ritualis, ponatur perfecìa, non poffit de con. in atftum luum procèdere,nifi moveatur à Beo ;/ fS.Th. (Cui prbprium eft movere voluntatemintériùs ubiftep. eam inclinando.g ar.i.vL Quique nonfolumdat formasrebus,fedetiam.^* opttf. eonfervat eas in elle, & applicar eas ad agendùm;) h 2. c.3. Seguitar quod virtute gratuita fupéraddìta vir- e? 4. futi naturi indiget homo ; in ftatu cjuidèm naturi g integri,qUahtum ad imum, fcilicetad opérandum 1 • p-q. & volendum bonum fupernaturale; fed inftatu 10$.ar. naturi corrupti ; quantum ad dno,fcilicet u-t- fané- 4. tur ; & ulteriùs ut bonum fupernaturàlis virtù- \tlbid. tis.operetur,quod eft tneritorium. Ulteriùs autem ar. j, ad in utroque ftatu indiget htìmo auxilid divino,ut ab 3 • ipfo moveatur ad bene agendumJ " ìdifto Onde fi de integri &fana hominis naturalo- art.z.qt quamur, quàm modo non habemus ; nèc fic reifte * 09. dicèretur, quod noti peccare rioftruni tantummo-do fit, quamvis peccare noftrum effet-: nani, & ibi effct adjiitoriùm Dei.Z’ Aug Onde fine gratià nec rune ullum mer'itum effe de nata-potuiffet : quia etfb peccatum- in folo libero arbi- ra & yioerat conftitutumjnon tamen juftitiiretinende oraria. iufficiebat liberum àrbitrium, nifi participàtione c.48. immutabilis boni divinum àdjutorjum prxbe-retur. Z ■ l^s Qpfd enim valeat liberum àrbitrium non adiu- Enchvr. tum.inipfoAdam demonftratumeft. Ad malum c. 106. lufficit fibi,ad bonum non,nifiadjuveturàDeo.w m Idem . Natura*^ humana etiamfiin illa integritatè trattai in qua eft condita, permàneret, nullo modo feip- de can-iam,Crcatorefuononadjuvante,lervàrét ; unde ticono-cum linegratia Dei, falutem non poffet cuftòdire vo c.8. qtiam 1'2.iy. 109.ar. 2. d Can.’j