CAPVT IX. diledus fit à deo quàm ipfe deum dilexerit.Ncc poteft diciquòd deus ex tepore eum diligere inceperit. Alio» quin eius affedus efiet m u tabilis. Et ideo oportet dice re quòd deus ab sterno Iacob dilexit,vt dicitur Hiere. 3 i.Incharitate perpetua dilexi te. Eft autem in his ver Tria ideo 5Isapoftoiiconftderàdumquòdtriaponitindeo per» pertment/a tinentia adfandos, vidjliceteledionem perquam in» ad fandos. telligitur prxdeftinatio & eiedio dei,qua; quidem rea» liter funt idem in deo,fed diftèrunt ratione. Namipià dei diledio dicitur fecundum quòd vultbonum alicui abfolutè. Eiedio autem dicitur fecundù quòd per bo» num quodalicui vult eum alteri prgfert. Predetti natio autem eft fecundum quòd hominem dirigit in id bonu quodei vult, diligendo & eligendo: & ideo fecundum rationem prsdelfinatiofequitur diledionem, fìcut Se voluntas de fine naturaliter prscedit diredionem ali» quorum in finem.Eledio autem & diledio aliter ordi» nàtur in deo & in homine.Inhomine enim eiedio p< cedit diledionem,voluntas enim hominis mouetur ad amandum ex bono quod in re amata confi derat,ratio» necuiusipfamprselegit alteri & prseledg futi amo» rem impèdit.5ed voluntas dei eft cauià omnisboni qd eft in creatura, Se ideo borni per quod vna creatura pry» fertur alteri per modum elediomsconfequiturvolun» tatem dei qua; eft de bono illius quaspertinent ad ratio nemdiledionis. Vndenon propter aliquodbonum quod in homine eligat deus eum dih'git,fed potius eoquòdipfum diligitp rader t eumalijs eligendo, óù cut autem diledio de qua hic loquitur pertinet ad aternam'dei prtcdeftinationem, ita etiam odium de quo hic loquitur p ertinet ad reprobationem qua deus di creaturas corporeas eft peccatum fpiritualiscreaturg reprobatpeccatores.Neceftdicédumquòdiftarepro» —-J-« •« ' ' • ”'•»-• ’ bario fit temporalis,quia mhil temporale eft in voluta» te diuina,fed eft ab xcemo:quf qui de quanto ad aliquid conuenitcum dilezione velprtedeftinatione quàtum autem ad aliquid difterr. Conuenit quidem quantum ad hoc quòd ficut prxdeftinatio eft pr sparano gloria ita reprobano eft preparano pceng.Efa.3.Preparata eft ah herithophet à rege prsparata.Dift'ert autem quan» tum ad hoc quòd praedeftinatio importa t preparano» nem meritar um quibus peruenitur ad gloriam ,fed re» probatio importar prsparationem peccatorumquib9 t peruenitur ad poenam.Et ideo pratfcientia meritorum non poteft effe aliqua ratio prsdeftinationis,quia meri ta prsefcitacadunt fub przdeftinatione:fed prsfcientia . peccatoró poteft effe aliqua ratio reprobationisex parte poen? quat prsparatur reprobatisi inquantum.f. deus proponit fepuniturummalos propter peccata qua; à feipfi’s habent non à deo.Iuftos autem proponit fe:prg# miaturum propter merita qus àfeipfis non habent. te Ilrael,tantum in meauxi» liumtuum. CLedio in. ^Vid' crgo dicemus? Nunquid liniquitas apud deum? Ab/ìt. gMoyfi. enim dicit. Miferebor cui mifèrtus fum,& mifericordia pr£- 3*. ftionem vnus aiteti praefertur non ex operibu s, fed ex grada vocan tis,hic inquirit de iultitia huius eleétìonis Et primo proponit dubitationem.Secundò foluit,ibi• (Abfit Moyii &cQ Tertiò abijcit contra folutìonem» ibi/Dids itaq? mihi quid ad hsc Sic.) Dicit ergo prù> mò,Diftumeft quòd de9 fine merito precedente vnu eligif,& alterumreprobat. Quid ergo dicemus? Nun» quid per hoc pbari poteft quòd fit iniquitas apud deù£ videturquòd fic. Pertinet enim adiuftitiamm diftrl» butionib9 vt aequaliter squalib9 diftribuaturdiomines autem remota differentia meritorum funttequales. Si ergo abfcg confìderatione meritorum deus inaequaliter diftribuit vnu eligés Se aliò reprobans, videi quòd fit in eainiquitas,quodeft contra illud quod dicitur Deu ter0.3x.Deus fidelis,& abfqj vlIainiquitate.Pfal. Iuft® es domine Se reétum iudicium tuum. Eftautem feien» dumquòd Origeneshàcobieétionemlòluerevolèsin» Error Ori» ciditinerrorem. Poniteniminfuo periarchondeum gcnisdep* ab initio folù creatura fpiritualesfedife,& omnes % qua deftinatióe lesexeorum insqualitatepoflèt fecundum rationem & de ani» prazdicùm iniquitas dcoalcribi: fed poftea creaturarii marò prò» diuerfitas fubiècutaeftexdiuerfitatemeritorum.Nam duéìione. illarum creaturarum fpiritualium qusedam per amore conuerfg funt ad deum plus vel minus,& fectidum hoc diftinéh funt ordines angelorum qusedam vero ad# uerfe funtà deo plus vel minus & fecundum hoc al» h'gataefunt corporibusvelnobilibus vel innobilibus, qusdam quidem cadeftibus corporibus,quiedam auté corporibus d^monum^juzdam autem corporibus ho» minum:& fecundum hoc ratio condendi & diftinguen quod eft contra id quod Gena, dicitur,Vidit deus cun* èia qux fecerat Scerantvalde bona, per quod datur in» telligiquòdcaufa producendicreatura corporales eft bonitas,vt dicit Aug.n .de ci uitate dei.Et ideo hac opi» nionereieéiavidendumeftqualiter apoftolus dubita» tionem foluat, ai dicit, (Ablit.Moyfi enim dicit &c._) CEt circa hoc duofacit. Primo foluit obieétìonéprs» diétam quantum ad diledionem fandorum.Secundò quantum ad odium feu reprobationem malorum ,ibi, (Dicit enim fcriptura &c.J Circa primum duofaciu Primo proponitauthoritatem fcripturzex qua proce» ditfolutio.òecundò ex ea conclufìonèinducit,ibi,( Igi» tur non volentis &c.)Inducitautem authoritatem qug habetur Exod. 3 3. vbi dixit dominus Moy fi fecundum lileram noftram, Miferebor cui voluero & clemens ero in quemmihi placuero.fed apoftolus inducit eam fedi dumliteram.7p»dicensj.Moyfi enim dicit dominus, Miferebor cuimifereor & mifericordiam prsftabo cui miferebor. vbi fecundum fuperficiem literg omnia bo» na noftra dei mifericordiae aferibuntur,fecundum illud Efa.ój.Miferationumdominirecordabor, laudem do» mini fuper omnibus quz reddiditnobis. Et Tren.j.Mi fericordif dominiquòd non fumusconfumpti, multa enim funt miferationeseius.Exponiturautem hateau» thoritasinglo.dupliciter.& fecundum hoc ex authori» tate hac dupliciterfoluiturqusftio & obieftio. Vno modo fic,Miferebor cui mifereor.i.illiquieft dignus mi fericordia,& ad maiorem expreffionem iterat, dicens, Mifericordiam prazftabocui mifereor.i.cuidignùiu» dicomifereriificut & in Piàl.dicitur,Mifertuseft domi * nustimentibusfe.Etfecundumhoclicet mifericorditer iùa impédat tamen ab iniuftiria excuiàtur,quia dat qui» - . busdandum eli, Se quianon dat cui dandum non eft hrr°r _ iecundumreftitudinemfuiiudicij.Sedmifereticuidi# fet? s. gnumeft,poteftintelligidupliciter.Vnomodovtin» - agun? telligaturaliquisdignusmiiericordiapropteroperap;™’ £ra exiftétiainhacvitadicetnoninahavtpotuitOrigenes ex quod pertinet ad h^refim Pelagianorum qui pofuerùt V s P gratiam dei hominibusfecundum merita dari.òed hoc flen s ’ Qustif de iuftitiaprg deftinatio» nis & rei . b^tióìs XXXXXV1L VL1O XULL1I} W AllliLliVUimct E oftédìt ftabo cui miferebor.Igitur non volen vndufi#. ne