,1}1 Diip-HI-Partit.VI.de Natura. 132 turaliter enim fé inuicem expellunt ab eodem ordinem dicuntur effe miracula, font enim fu fubiedo. Item intelligendus eft Auerroès na-turaliter : imo dicit KtA^Metiiph Q hic cap■!¡. quàd idem homo poffit fimul triftari, &gau. dere, ponitque exemplum: homo videns ami-cum triftem lætatur, & triftatur ; laetatur, quia videt amicum, & triftatur ,quia videt eum tri. flem ; ita, caeteris paribus, idem fubiedum ha-bensalbedinem, & nigredinem,erit& album & nigrum ; album, quia habet albedinem,nigrum, quia habet nigredinem. Ex quo patet etiam refponfio ad illud argu. mentum : Si duo contraria effen tin eodem fub-iedo, fubiedum denominaretur calidum,& fri. gidum, album, & nigrum. Refpondeo non elle implicantiam, quia fic denominaretur iècundùra diuerfas formas , & certe qui admittùt contraria poffe effe in effe re-miffoin eodem fubiedo, fimiliternobifcum de. bentrefpondere : dicit tamen Petrus Niger fub-iedum non denominari à formis infra medie-tatem graduum, quia tune illæ formæ non adu-ant complete ; fed hoc didum eft voluntarium, & fine fundamento ; nam etfi in fubiedo nihil fit frigoris, fit verò caloris vt tria, nunquid de-nominabitur calidum ? hoc certe negari non poteft, & tamen ille calor non aduat complet^ Imo eft nullum,alioquin accidens denominaret fubiedum, nifi effet in effe intenfiffimo, quia il-lud tantùm effe eft completum, at videmus, qui mediocriter callet aliquam feientiam, denom¡-nari tamen talem feienfem. Deinde ficut fe ha-bet maximum ad maximum, ita minimum ad minimum, fed qualitas in effe inteufo denomi-nat fuum fubiedum intense , ergo qualitas in effe remiffo denominabit fuum fubiedum re-mifsè, ficque nulla eft refponfio Petri Nigri. Ex quibus omnibus tres fatis celebres diffi-cuitares abunde difeuffæ , atque determinat« manent, videlicet primo , quòd plures formæ fubftantiales etiam vltimatæ poffint eandem numero materiam informare, & plures nume-ro materia: vnâ informari forma fubftanciali ; Secundo , quòd plura accidentia Colo numero diftinda eidem poffint ineffe fubiedo, & vnum in pluribus fubiedis : Tertio , quòd plura fola fpecie differentia, vt funt contraria qualitates, fimul ilare poffint fubiediuè; tria enim hæcdi. uininis fieri poffe oftendimus, rationéfque in contrarium diluimus. Partitio VI. T)e lattarci. QVxdam in hac materia certa funt, quædam verò in controuerfiam reuocata, quæ certa funt, abfque vilo examine præmittemus. vtjfm.iy Certum itaque fitprà»à,naturæ nomen plu. ribus m°d's fumi, Primo pro ipfo Deo, dicitúr-tur.1, ftu. que Natura natur ans, feu vniuerfalis ; Secundo, Pr0 natura,& quidditate ipfius rei, fiue fuerit ens, fiqe non ens, quo paâo dicimus Éns ra. tionis effe talis, vel talis naturæ : priuationem effe talis naturæ, & huiufmodi : Tertio, pro toto ordine rerum creatarum à Deo in principio or-dina tarum : vnde ea > qua accidunt ptæter illum Propouttur aliud argu■ mentum. pta naturam; Quario, pro caufis naturalibus, in quantum conformiter ad fuam naturam a. gunt, & fic ignis dicitur naturaliter ferri fur-fum, naturalitérque calefacere. Quinto, pro to. to vniuerfo , quo fenfu dicimus non dari va-cuum in rerum natura. Sexto, pro debita tem-perie animalis, fic dicunt medici poft Galenum, quod natura fit opifeit, medicus vero minifter. Septimo , pro habitu acquifito, & fic dicimus confuetudinem effe alteram naturam. Ockitio, ç pro generatione,&ortu rerum viuentium,à qua fumptione, teile D Thomâ prima parte quaft. 2!, deriuatæ funt omnes aliæfumptiones; dicitur enim proprie natura à nafcentia, feu natiuita-te, natura inquam, quafi nafcitura, & à nati, uitate rerum viuentium extenditur nomen na-turae ad quaslibet produdiones : denique fumi-tur, prout eil principium motus, & quietis, vt poilea videbimus, & haec eil Germana huius loci fumptio. Certum eil fecundi naturale quoque plu. £«<׳ «׳»•*> ribus fumi modis, prá»» vtopponitur volunta rio,fic dicimus manducare effe naturale homini, n»r at vero benè iludere eile voluntarium ; Secundo, prout opponitur violento, & fic naturale eil Ia. pidi ferri deorfum , violentum vero ferri fur-fum. Tertio, prout opponitur illi, quod fit cafu, & fortuito, fic naturale eil homini nafci cum duobus pedibus,cafuale vero, & fortuitum cum vno׳tantùm nafci Quarto, prout opponitur fii. pernaturali, fic albedo eil accidens naturale ho. minis, fides vero, fpes, &charitasfunt hominis accidentia fupernaturalia. Quinto, pro eo, quod habet infeprincipium motûs>& quietis,feu pro eo,quod habet in fe iafitum principium motus, & propenfionem ad eum motum, quo ipfum mouetur : denique prout opponitur artificiali; fic homo dicitur ens naturale, at domus ens ar-tificiale, magis autem propria huius loci fum-ptio ed illa penultima. Certum eft terti», legitimam effe defini. tionem naturae, prout hic fumitur, qua dicitur Proponitur ab Ariñótele, principium motûs, Equietis eius, ,Î/Xâ. in quo est primo, d per fi, & non per accidens, ex ««»»>׳<• qua definitione fatis patet, quomodo naturale debeat definiri ; dicetur enim id, quod habet in fi principium motus, & quietis primo, & per fi, nonper accidens. Quamuis autem illa natura de. finitio ab omnibus Phyficis cenfeat.ur legitima ; pro eius tamen maiori intelligentia , notanda 1 unt quædam, primum eft nomine principii, eti. am comprehendi nomen caufae ; nam natura non modo eft principium motûs.fed etiam cau. Ia, quia natura producit motum per verum in. fluxum, ideóque veré dici tu rcaufa motûs Secundum eft,illas particulas,motus,& ernie. /«,lumi poffe coniunéliuè, & etiam difiundi. ne, ita vt fint res quædam naturales, quæ ha-bent motum , * quietem , aliae verò tantùm ÏSm.6״״«•“-״״“1״״'““״ Tertium, pu quietem ibi non ìntellie¡ ״ri. ״*tionem, feu ceffationem motûs, fed rei fta. Dilitatem, * permanentiam in fuo ftatu ; & hoc PhyfiM^'^ eft qUÌd Pofitiuum» eftquepaffio Quartum,