Obijcietfe• eundo. Rtfiondco• 55 Difp ïl. Part. IV. de reliq. ipecùnt. ad mat: 1.56 fed per modum partis non reddit ipfam mate-riam incommunicabilem, quia in ratione par. tis vnà cum forma conftituitcompofitum. Obijcies/t׳c«»i/ò. Quod non eft ens aélu, non eft ens per fe fubfiftens : fed ex Ariftotele materia non eft ens aélu, ergo non eft ens per fe fubfiftens. Refpondeo ex fæpiùs diélis patere folutio-nem, dicendo materiam non effe ens aétu Phy-fico, bene tamen Metaphyfico, vnde ad maio-rem : Qûod non eft ens aétu autPhyfico autMe-tapbyfico,non eft ens per fe fubfiftens, conce-do: at materia eft ens aéluMetaphy fico ; Arifto. telis vero diétum debet intelligi de aâu Phy fico; Non bene Rationes vero Ruuij, quibus probat materiam ÍÍ«4 habere propriam fubfiftentiam, non valent. nam habere Prima eft, fi materia non haberet fubfiftentiam. fubfißmtiS. efl'etqUia eft pars ; fed hoc non impedit ; nam anima rationalis eft pars, & tamen habet pro-priam fubfiftentiam, Refpondebitur enim illud prouenire non ex eo quòd fit pars, fed exeo quòd fit pars materialis, imo fecundum com-muniorem opinionem formæ materiales funt partes, & tamen non habent propriam fubfi. flendam. eius Ratio petitur ab authoritate Diui Thomæ fæpiùs afferentis creationem ter-minari ad effe fubfiftens,materia autem eft crea-ta, aut concreata, ergo eft de fe fubfiftens. Re-fpondebitur creationem terminari adæquatè ad aliquid fubfiftens, fcilicet compofitum ; vnde non terminabitur adæquatè creatio ad mate-riam, ac proinde non eft neceffeiplàm fubfifte-re, Rationes ergo Ruuij nullius funt roboris. Partitio IV- T)e reliquis fyeElantibus ad materiam primam. Z""* Ætera.quæ à Phy ficis t.Thyficorum exami. ',"*nari folent circa materiam prima funt hæc. Trimum ; An materia prima habeat appe-titumad omnes formas? Secundum. An æqualiter appetat omnes formas, etiam eas, quas iam amifit ? Tertium. De proprietatibus materiæ primç. Quartum. An potentia fit de efl'entia ma- teriae, an veròfolùm proprietas? Quintum. An materia prima fit vnanu- mero in omnibus entibus Phyficis fublunari. bus ? Dico fublunaribus, nam in libris de caelo fpecialiter inquiretur, an Materia coelorum & fublunariú conueniant fpecie? certum quidem eft,quòd fublunaris fit eadem fpecie in omnibus entibus Phyficis fublunaribus, fed dubitatur, an fit etiam eadem numero? quas omnes difficul. tates, quia non tanti reputari folent ponderis, breuiter perftringemus per quaedam quaefita, quibus propriae fatis facient refponfiones. Quaeritur ergo primo. An materia prima habeat appetitum ad omnes formas ? Refpondeturcommuniteraffirmatiuè. Ra. tio àpriori eft, quòd cùm materia prima fit pura potentiaPhyfica, pura autem potentia nullam includat formam, fequitur ipfam habere appe-titum ad omnes formas. Sed difficultas effe poteft, an xquali appetitu feratur ad omnes formas? An vero maiori pro-peníione appetat nobiliores, quàm ignobilìo-res? &hoceft_/?«M«/»»»quæfitum. ׳ Refpondeo negatine, & hæc Refponiìo eil magis communis. Probatúrque, quia illas for. mas appetit aequaliter, quibus æqualiter com- o/״/־־»»?׳-pletur & perficitur,materiæ potentia : led æqua- rt־¿ f1rm1U1 liter perficitur & completur materiae potentia ab ignobilioribus formis, ergo illas æqualiter appetit. Maior patet, minor probatur, quia fa-tis eft materiç, vt habeat formam illam,ad quam effendaliter dicit ordinem: fed tam ad nobilem, quàm ignobilem dicit ordinem eflentialem, er-go aequaliter perficitur per ignobilem, atque per nobilem. Confirmatur: ita fe habet materia prima ad formas indifcriminatim, ficut fe habet gerras ad fuasfpecies, cæteris paribus; fed genus æqualiter fertur ad fuasfpecies -, nam animal non magis appetit elfe in homine, quàm in bruto, ergo ¡dé dic de materia, imo habet appetitum, & poten-ñamad formas praeteritas, feu amiifas quia ha-bet potenriamad formas,quas non habet, atqui non habet praeteritas, & amiifas, ergo etiam ad illas dicit ordinem. Non negandum tamen,quin materia ex in. formatione nobilioris formae aliquam acciden-talem recipiat perfedionem, ficut animal in ho-mine dicitur recipere accidentalem perfedlio-nem prae animali, quod eil in bruto ; ita materia prima quae eil fub forma hominis, eft acciden-taliter nobilior eâ, quae eft fub forma cadaueris. Sed dubium videtur, quo modo materia, Mdttria/ub quando eft fub forma nobiliori, ignobiliorem appetat ? appetit tgno- Refponfio communis eft, quianulla forma tó־״״íM• eius appetirà extenfiuè fatiat: deinde quia quan-tumuisvna forma fit perfeéla, attamen nifi ma-teria aliam appeteret, generatio non fubfeque-retur ad corruptionem -, quantumcunque enim perfeéla fit forma fiiblunaris, attamen nata eft relinquere materiam ; quod etiam verum eft de anima rationali, in quantum forma eft corporis organici, nifi enim materia appeteret formam ignobiliorem, dum difcedit anima rationalis״ nulla forma ignobilioradueniretfaltem na tura-liter, ergo violenter, quod eft contra Philofo-phiam. Certum itaque elfe debet, quòd fub qua. cunque forma fit materia fublunaris, attamen femper appetit aliam formam. Contra id, quod diélum eft nimirum mate. Quomodo riam habere appetitum ad formas etiam amiifas aP- , r . II». Petdt etiam. obqcilolet : A pnuatione ad habitum non da. formas a-tur regreifus 5 feu impoffibilis eft regreflus natu- s°1־ raliter; ad impoffibile autem non datur poten-tia, ergo materia non habet potentiam, aut ap. «■<״׳״׳•״• petitu ad formas amiffas, quibuseft iam priuata. Refpondebitur: A priuatione quidem ad ha. bitum non dari regreffum; negabitur tamen id prouenire ab ipfa materia, fed dicetur prouenire abipfa forma, quæ quia perijt, redire amplius naturaliternon poteft, at materia propter hoc, quantum de fe eft, non definit ad illam habere potentiam & inclinationem, ideóque fi Diuini-tùs illa forma reproduceretur, fubieétari pollet in illa materia 5 imo fubieétum potentiae vili-uæ in caeco appetit formam vifiuam, Quoad