Dabo evm Do-mino !7ן Commentari) in Lib. I. Regimi 176 t&votafpontaneaìì Deo plurimum cómen-A præter natura: ordmem peperit. Manifeftç au- M ! N 0 5 . * - . T rv״-.._»Z ■t״«,nj״Al.wMMvnnmnnp.mnnp.ní1rftrp1pn11ñ _ omnibvs dari. Lenit.;• Et iterum Leuit. z2.Deuter.1i. ־. ’ Verum dic.viroptime, quo feriptur® locoan- te Hieremi® tempora,Ionadab hlij Recab tam infolenstamquealienum à confile tudin e maio-ruminffitutum, à Deoiuberi, fiue etiam ap-probarilegerisiquod tamen tantopere fibi pia-cuiffe per Hieremiam teftatus eft, vt propterea polliceretur nunquam de illius (tirpe,qui in co-ipeftu fuo flaret,aliquem defuturum. Quid il-lud,quod de Paulo Aft.ii.refertur, & Paulus repetit Aftor.14. oblationes & vota feciffe,fe-que Nazaræorû ritu confecrafle,quo Scripture teftimoniojvel ante elapfi,vel poft fecuti tépo-ris approbabis,cùm magis ille diuinæ volunta- vbifufceperis, illiiis obferuatio imperari po-tis confcius difceffionem à lege doceret’ Plane 'B ,teft,&cultus ceremoniarum frequentior,ab iis, ׳oluntarium effe debuit,quod milla lege, quæ qui quoquomodo pre.funt,iuberi. Sic enim re- tum vim obtineret,præfcribi valuit. Aiterà eft, quod vult Caluinusinfufcipiendo voto obfer-nari: vtnos ipfos difpiciamus,& meminerimus rerum'omniú dominos f Deo inftitutos,ingra-ti autem animi fignum fore certiffimum,fi tan-qua diuina beneficia perófi eorú nos vfu priue-mus¿ Quanta eft hæc Cabline inconftantia’ho-mini libertatem eripuifti: nec vllam vel in feip-fum poteftatéreliquifti:& tâmen nos audes re-rum omnium dominosafferere, doce nos ob-fecro,quì poilit fieri,vtis fit dominus omniú, qui liberiarbitrij compos non fit. Mendacem decet effe memorem. Pórrò hæcdodtrina fi fi-deminueniatjiiö modo vota refeindet, verum- 'י cria quæuis olim facrificia, nunc vero eleemo-fynas, Scquoduis opus pietatis abolebit. Nam quod charitatiimpendiri1r,aut religionis ergo erogatur,certú eft vfui noftro deperire. Tertio ç deniqueioco plures leges votis fiatuit,quarum A N igitur ftatuimus polfe nunc quoque li-nulla Annae votoaccómodaripoteftÌNamvo- -¿Jiberos parentum voto ad rehgiof® vit® parentum profeffionem compelli? Dicamus primùm pau-cade patriainliberos poteftate, & fic denique quæftioni'fatfefaciemus.Tertia parte legum 11. Lt!ts ¡z. __________________ ________״״״ .״- Tabularum faricitur, vti qui ex patre matreque ciis:aucadmifforum,quorum meminimus,ca- familias eius nafceretur,in patrisfamilias fuima-ftigationes deliâorum: ficille mutato nomine׳''' nu,poteftate, mancipioque eifet : haberétqueyWÍ״# poenitentiam admittit. Quae vero vota futuro paterfamilias ius in eum vitae ac necis,terque fi-Iium venumdandi poteftatem. At fi ter.filium pater venundedit, nlius à patre liberefto. Si ex patre matreque familias ait lex,ac fi dicat,ex iuftavxore. Naro vt Iuftinianusauótoreft , inlult1njaB poteftate noftrafunt ij demum liberi, quos ex iuftis nuptiis procreauimus.Item manu, pote-ftate,mancipio, triahçcconiuniftim coaccrua-tajfuntjvtwnmum illud,&infinituius patrii . quam,qua: Caluinus edixit,cogitauitffed quod poteftatisintelligeremus. Nam (vtDionyfius * ta, V t quidem vult,aut in futurum nuncupatur: aut ob ea,quaeiam contigerunt, concipiuntur, vota qua: ad tempus præteritum fpéâant, aut gratiarû'aâiones funt pro acceptis àDeo bene- proipiciút,eo nomine iufcipiuntur,vt tanquam cautiones quæda fint, que inconftantiæ noftræ ne labafcat adhibeátunaut certe tanquáftimu-lus aliquis, qui nos torpentes ad offici ii copel-',”‘««i lat.Ad hunc niodú de votis ille ratiocinatur.At íít>w״cin t**^c»v^^slegibus,apudCaluinúAnn®votu ß»r• nm ' inuenias.Nam erat illud ex eorú genere,quæ ad fueft. futurum referuntur,neque tamen horum quic - ■itffedquod poteftatisint eilig1 omnino diuerfum eft,prolem, & quidem maf-׳ teftatur) gentes aliae omnes modum patri® po-culam poftulabat. Aut igitur illa fecus quàm D reflatialiqué ftatuerunt : At Romaniinomne oportuit,voto fe obftrinxit : aut Caluinus quæ vitæ filio!־ ú. tempus eam produxerunt, etiamfi Rutu i. tradidit male excogitauit. Netum ad illius voti nexum Gordiureuer-P״״״¡»¿ tarau1"-arbitror enim matris votum Samuelem ttnerip,. quoque deuinxiffc.Primùm quidem,quia paétì ratione habuit,& is ea lege natus eft.Paââauté parentúfiin ratione dati & accepti, maxime fi ^offeritati cauerint,eriä filios obligant:Ifticve-ro maxime, vbi fi conditio diíplicet,vitaponé-da eft. Quia eiufmodi votu miraculo tanquam ratum habitu a D eo fatis innotuit, cùm fterilis temDei voluntati vnumquemque parere æquù omnibvs, eft. 3. quia, etiamft quid tutor,quod in rem pu- &c> pilli f1t,tranfegerit,cùm ille querimoniae iuftam }. caufam ñonhabeat, maior effeftüs feruare te- 4• netur.Preterea feire velim in ilio voto quid fit quod difficultatem pariat. Nam tametfi potu interdicere liberis parentes no poffint, poifunt tamen certo potionis genere. De capillis vero, fiue nutriendis,fiue abrade dis nemo, vt opinor, , quæftionem mouebit, eu alteruter eo modus à , quibufuis citrafcandalum vfurparetur. At reli-gio, inquies, imperari non poteft : erant autem lia cum religione coniunóta. Verum eft. Sed ligioforum ordinum præfeifti,prout vifum erit, frequentiorem Sacram en toril vfum fuis alum-nispreferibufit, quàm fecerit Ecclefia reliquo populo: fic olim Ecclefia ipfa perpetuis futuris temporibus 40. dierum ieiuniumfanxit , nec inuentus eft hactenus ex eorum numero , qui Catholicam fidem profitentur, qui eam legem obligandi vim no habere diceret. An igitur pa- (• rentum iura in dubium reuocamus,illo præfer-tim tempore, quo, ad incitas redactis parenti-bus, liberos vendere licuit, & eorum pretio li- Ex.nv.7-bertatis fibi confulere ? quem vendere licuit, , fcilicet obligare non licuit. EepAtmfotefiate,&anpoßintfilij votopa-rentum adigi ad religio fam vitam ample ciendam. Rempublica gererent, magiftratufve.fumm os obirent. Vnde illud deCaio Flaminio apud Ci- Cicero, ceronem inz.de inuent.qui cúmT ribunus ple-bis effet,& ex roftris concionem ad. populúha-berêt, vi à pâtre dè eo templo deduótuseft. Quánquam hoc,vt verum fatear , pugnare vi-deatur cum iis , quæ de Fabij Maximi filio Confuie à Plutarcho in eius vita referuntur. HutarehHJ. Nam cùm ipfe dans״ operam Reipubl. pa-״era in equo ad fe accedere profpiceret,