Vir. 3! Commentari) in Lib.I. Regum. 3* Vi R» ' r ■r 'ג roten kMibw ״׳>«׳ $ intelletti(¡. Hominis namque hominis nomen illud fignificat,, quo rimari י Deum aucem Omm- quidem animalia quæ vident, non con ! י -, ■ fit e¡us Opifex. Homo es, nequeanima'duertunt^neque clemens Alexand. quare id, qu'od eil c1emenS maxime commune, eum, qui te eil fabricatus. Alex in ex- neque aiiiniaaucitwAv, -------- . homoautem, & videtfimul, & contemplarar animaduertitque quod videt. Hinc merito foins ex omnibus animantibus homo <8״çM״r eil nuncupatus, quafi contemplans, « Í5»«, id eil, quæ vidit.]Ab Etymologiileau-tem dicitur ita nominatus, ntfnii» dpt, Refert Bu. eil,àfurfum afpiciendo : quomodo & phœ-febiustib. nices mtelleótualia ammalia Thophaíunim i. de præp. vocant, id eil, caeli confpeÓlores, authqre Sa-EuïDg-c-7• choniato eorundem antiquüTimo feriptore. Ouidius item apud nos ait, Oshomini fublimeJeJit, calúmbe tuen lujfit. Philo lib. quod Philo pariter afferri, hominémque éum quod dete- p}^¿ quadam cœlefti comparat ג cuius radices rii״ potiori ¡æl0 fixæ flnt at ¡jjdealantur ; reliquae ve- iulidietur. _____ , . • o, «.«tirine femotæ ־dtarœ, Ex ,־¡bus «- W « f* • . r. ״mi in 11.1־1*¡> ד1א• dem conficitur,vt, fi quis coelum non intuetur, nec diuina curat, neque, quæ oculis cernit, ani-mo reputat, & expendit, is proietto, cùmmu-tarum pecudum tarditatem æmuletur , eo nomine indignus habeatur. Sed enim cùm nui-la ades humani ingerii j tanta fit, quæ ad pri-mum cónípeftum. Quomodo angeli facinus, in rerum naturas penetret ,nec item valeat, vt bruta folent ,nuda rerum fuperficie-abfque in-telleftaexfaturari: hoc vnum relinquitur, vt fi quilpiam homo haberi velit, in inuefligatio-ne veri, atque adeo rerum ccelellium contem-piatione (ludióse verfetur. Hæccùm ita lint, quales iftos effe cenfemus, quorum ingens riu- ---- merus terram occupat, qui opibus abundant, timo loco creatus eli, re iquis lam • nc Quare horni & optimis frugibus vefcuntur, fimúlque om- in theatro ad oflentationem compolitis. IN am nem voluptatem, quæ ex rebus creatis percipi nem voluptatem, quæ ex rcuus ״«us ״au» quæ ratio alia elTe potuit, cur totius, mundi o- ,״ tr1tUus poteft , auidè exhauriunt j illius autem qui - pifex ¿Hi creaturæ, quam primam effe voluit, »yl. tanta beneficia præftet , ne nomen quidem poliremo manum adhiberet, nui quod cimi inquirunt’ Atqui, effeótum aliquod intuenti, eam in orbismeditullio collocaturus eüet, re- ----!-------:י׳----׳•—- —:j ״״c״n., 4_ rumque füàfiim fpeculatricem habiturus, de• buiteorum, quæ ípeótandaforent, ingentem fyluam antëpræparaffe ? Verùm hæcdiferrilfi-nie Philo e0׳ libro, quem de mundi opificio compofuit. Qui figurar etiam rationem copio-se explicat libio de plantatione Noe. Stirpes, philo 11b. inquit, deorfum merfö fecit capite , infixas de planta-fertiliffimis terræ mátris partibus. Brutorum “°^oc• autem capita retraxit à terra, &fummæ cetui- ^urí ral¡0 cioblongæaptauit, & pro fulcro pedes ei ân- ,*pHomir. Refert S. Epiphan: hatr. jt. ea prima quællio occurrit, quid caufæ fit ? An igitur inter pecudes connumerabimus, quas effe cognitionis expertes anteà diximus’An po-tius tria hominum genera llatuemus , quo-rum ipirituale vnum, inquit Valentinus, ani-n־r male alterum , tertium autem carnale feu Trifltxho- terrenum fit ? Ex his ipirituale quod eft, fi-minum ¡t- ne labore & operibus, fola cognitione ex ar-״״’• canis mylleriorum fuorum verbis , falutem confequitur , animale iullis operibus : at car- coniequitur, animale luius opermus: arear- viuuiungsapcauit, w ------ nales, quorum fcilicet in numerum bardos il- C teriores fuppofuit ; folus homo eximium 0& los arnnp hpkpt-pc rpfprrpnr n\m ad rnnrpm. natUIU foi'titUS eli. Cæterorum CH¡H1 anima- V|uu1u1u iumvvi. 111 ìiumvxuiu cuiciuj 11- los atque hebetes referrent, cùm ad contem-piandum non fine idonei, vindicari omnino non polle. Abfit, vt cùm hæretico vilo vn-quamtemporefentiamus: neque enim vllum Fu¡¿ ־ m ^ora™bus naturæ difcrimen admittimus: virtMtitM ^7ficutis duntaxat, & vitiorum, aut etiam »en»»!,1,à ^guihonis atque ignoranti! : neque alias hominum caufas agnofcuut , ob quas, alij quidem dij inferipturis appellentur , hoc eil Dei fimi-les, alij iumenta , & pecudes , quàm quod■ ad priores Dei fermo faétus fit, quemadmo-dum Chriftus teftatur , pofteriores eundem non intellexerint. Proprerea enim iumentis fimiles fune habici. quo circa e ciana Dauidnos admonet : Xslm• fieri fient equiet, & nuiut, --? 1׳- ־ ־ L J Et paulo, poil: Quemadmodum equum no co- hon. ad gimus arare, nec aurum venari, ad id autem, Scnt־s־. ad quod natura aptum eli, animai vnumquod-que trahimus: fié certe hominem, qui natus effc ad coeli, contemplationem, ve vere eli planta cœleilis, adhortamurad Dei cognitionem, id quod eil eius proprium, eximium & peculiare comprehendentes, fimul ,vtiuffîçiens fæculo-rum viaticum pietatem, & Dei cultum com-paret, confuientes'. ] Nec quenquam ab ea lege eximit, aut contemplationis immunem eile permittit, tamétiì diuería iludía diüerios íX. fequi contingat, terram cole dicimus , fi es cufatur. cœleilem affumens gubernatorem : te mili-tantem deprehendat cognitio, audi Imperato-rem, qui tibi iuita fignificat.] Haec Ciernen? A-lexand. quibus iterum fimilia docet paedag. lib. i. cap. ii. Verùm enimuero tametfi homi-num pars maxima deliciis vacans, aut certe cu-ris, ac follicitudinibus obruta , vix aliquando 0 tenebris emergat, féque ad contemplandum conferat:ea tamen ab initio nobis proposta eil, velutifcopus quidam vitæ, ad quem collima-remus. Quod probat, non mod'o quædam vis diuina animis ftollris infita ad veritatis indaga-tionem, fed .etiam habitus ipfe corporis, & feries, atque ordo membrorum, & quodvl- 1O1L1U11-׳ ——---------- lium oradeorfum flexit, quapropter ad terram pronafunt. Hominem contra erexit, vt cœ-fum fpeñet, cùm fit non terrellris planta, fed cœleftis, ficüt à prifeis accépimus. Quorum alij particulam ætheree naturæ hanc afferentes, cognationeiungunt ætherihominem: Atma-gnus ¡lie Mofes, nulli creaturæ rationalis ani-mæfpeeiem facit fîmilem,quam inuifibihs Dei י .... tus impreflàm habeat, cuius charaóher ætemus fermo eli. Infiimuit tnim, vt'inquit, Dew »» faciem eint filtrino»* evita. Itaque neceffum eli , vt qui eum recipit , verbi creantis